17.00
Tilaa ennen 17.00: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Alien Isolation - Nostromo Edition - PlayStation 4

Lisää arvosteluita
05 NOV 2014
Alien Isolation - Nostromo Edition

Toiminta .

4.3 - Arvostelu: Ursula Borg
Kokonaisuus
Pelituntuma
Grafiikka
Ääni

"Täydellinen olio kylvää kauhua tehokkaasti"

Alienin xenomorphi on täydellinen olio jonka siloiteltu ulkomuoto aiheuttaa kauhunväristyksiä pelaajan kääntyessä kulman takaa törmätäkseen suoraan käytävlälä partioivaan säälimättömään tappajaan. Se ei tunne armoa, ei anna tilaa, eikä pelkää pienen ihmisen säälittäviä aseita. Sitä ei voi paeta ahtaissa ilmastointitunneleissa ja jos luulet olevasi turvassa kaapissa olet väärässä.

Alien: Isolation kuljettaa pelaajaa hitaaseen tahtiin Ellen Ripleyn tyttären, Amandan, kengissä pitkin rappeutunutta avaruusasema Sevastopolia. 15 vuotta Ripleyn ja Nostromon katoamisen jälkeen aluksen musta laatikko on löytynyt, ja nuori insinööri lähtee tutkimaan asiaa yhdessä retkikunnan kanssa saadakseen jonkinlaisen päätöksen äitinsä katoamiselle. 1979 ilmestynyt Alien - kahdeksas matkustaja herkutteli tunnelmalla, hitaalla tarinan rakentamisella ja kauhulla joka syntyy näkymättömästä vihollisesta. Alien:Isolation tekee tämän saman onnistuen luomaan tunnelman jossa pelaajalla on hiki niskassa. Sevastopol on raunioina, sen käytävät täynnä roinaa, ruumiita ja veriroiskeita. Sen seinät ovat kylmää terästä ja äänimaailma täynnä naksuttelua, kolahduksia, nitinää ja avaruuden alati kuuluvaa huminaa. Jokainen rasahdus saa pelkäämään pahinta, vaikka itse olio väijyy pitkään pimeässä, kunnes tarina tuo saalistajan suoraan keskipisteeseen.

Xenomorphi päivystää käytäviä tappavalla tehokkuudella


Sevastopolilla käyty taistelu on alkanut jo ennen xenomorphin saapumista asemalle; tästä kielivät lukuisat tietokoneilta löytyvät tiedostot jossa kansalaiset ja työntekijät purnaavat olosuhteista. Itse olio on vain lopullinen niitti kaaokselle, kasvavalle eripuralle joka olisi ajanut Sevastopolin sotaan ennemmin tai myöhemmin. Jäljelle jääneet selviytyjät eivät tunne käsitettä auta lähimmäistäsi, vaan jokaista ihmistä tulee lähestyä varovasti - useimmilla on herkkä liipaisinsormi ja aiheuttavat enemmän harmaita hiuksia kuin olio ikinä. Lisäksi Seegson elektroniikkayhtiön muovikasvoiset ja halvanoloiset Workin Joe-androidit ovat seonneet totaalisesti. Osa pelaajan ajasta meneekin väistellen sekä ammuskellen sekä ihmisiä että androideja.

Mutta jos ammut houkuttelet paikalle suuremman ongelman. Peli on parhaimmillaan, ja pahimmillaan, xenomorphin ollessa lähistöllä. Kultaakin kalliimpi liiketunnistin kertoo vilkkuvan pisteen ja piippaavan äänensä kautta olion liikkuvan kohti sinua. Se voi olla ilmastointiventtiileissä odottamassa kunnes kävelet sen alitse, se tapsuttaa perässäsi käytävällä aivan kaarteen takana kun yrität hiljaa hiippailla sitä karkuun ja se skannaa huonetta pitkä häntä vispaten kun värjöttelet piilossa puolen metrin päässä pöydän alla. Piiloutuessasi kaappiin se suorastaan härnää, mennen kaapin ohi, lähtien pois ja palaten kohta uudestaan odotellen oven edessä hyvän aikaa. Joskus mikään ei auta, vaan sinut raahataan kaapista potkien ja kiljuen olion tapettavaksi. Suuri osa peliajasta menee sydän kurkussa piilossa kyhjöttäen sillä oliolla on vain aikaa. Tekoälyn ohjaamalla oliolla ei ole tuttuja rutinoituneita kulkureittejä vaan se pompahtaa milloin mistäkin, odottaen, väijyen ja tehden olon hemmetin tukalaksi. Pelko on todellista; pelaaja voi istua sohvallaan, tuijottaa lattiaa ja rukoilla että olio ei kurkkaa pöydän alle. Xenomorphi on epäreilun pätevä ja tekee pelistä toisinaan turhauttavan.

Sevastopol on kaukana parhaiden aikojensa loistokkuudesta


Epäreiluudesta voi itkeä mutta peli antaa Amandalle jonkinlaisia selviytymiskeinoja etenemiseen. Ympäri asemaa löytyvät nippelit voi yhdistää simppelissä valikossa EMP-miinoiksi, savupommeiksi, äänivimpaimiksi ja muiksi keinoiksi harhauttaa olio kallisarvoisiksi sekunneiksi jolloin pötkiä seuraavaan piiloon. Revolveri, tainnutussauva ja liekinheittäjä toimivat paremmin ihmisiin ja androideihin, sillä xenomorph ainoastaan suuttuu moisesta epäurheilijamaisesta käytöksestä. Ja kuka haluaisi suututtaa tämä olion?
Keräämällä vimpaimia, kulkemalla eri tehtäväpisteiden lävitse välillä nieleskellen sydän kurkussa on yllättävän koukuttavaa. Peli torppaa tosin hyvän etenemisesi aina välillä iskemällä olion suoraan nenäsi eteen. Koska suurimmalla vastustajalla ei ole logiikkaa eikä rytmiä, päätyy pelaaja toisinaan turhauttavan kauas taaksepäin kuollessaan; tallennuspisteitä ei aina löydy kun haluaisi ja itse olen kuollut kirjaimellisesti metrin päässä sellaisesta. Jos kuvittelet käyttäväsi tietokonetta rauhassa, olet jälleen väärässä. Lukiessasi ruudulta tietoja voi takaasi kuulua pari naksautusta ja olet kuollut. Tämä peli ei tunne armoa.

Peliä leimaa pieni epätasaisuus. Se tuntuu hieman liian pitkältä ja lyhentämällä tuskaa tuloksena olisi ollut napakka kauhutarina jossa pelaaja laihtuu viisi kiloa pelkästään hikoilemalla. Parhaimmillaan se on Sevastopolin käytävillä joiden yksityiskohdat kertovat omaa karua kieltään tapahtuneesta samalla kun huomaat käytävän päässä seisovan uhkaavan tumman hahmon. Sen äänimaailma ja valaistus ovat ensiluokkaisia herättäen henkiin nitisevän avaruusaseman tavalla joka tekee kunniaa elokuville. Alien: Isolation onkin erinomainen lisenssipeli joka tavanomaisista keräily- ja hiipimismekaniikoistaan huolimatta on järjettömän addiktoiva. Sen androidi-vastustajat ovat rasittavia, tekevät pelistä yht'äkkiä enemmän keskiverron toimintapelin kaltaisen, jolloin se hukkaa herkullisen ytimensä - ratkaisu tuntuu yksinkertaisesti turhalta.

Pelottava, kiehtova, koukuttava - kunhan pysyt hengissä


Alien: Isolation on kuitenkin yksi vuoden suosikkipelejäni sillä en ole pelännyt näin paljon aikoihin. Olen viettänyt tuntikausia kyhjöttäen pöydän alla, rukoillen kuulevani xenomorphin loikkaavan takaisin helvettiin josta se ilmestyi, tuijottaen liiketunnistintani vain huomatakseni että juuri lähdettyäni pöydän alta olio kääntyy käytävällä ja palaa takaisin huoneeseen. Kukaan ei tule avuksesi, avaruudessa totisesti kukaan ei kuule sinun huutavan.

© Ursula Borg

2015-03-04 11:27
reima.kok: Siinä sitä onkin viihdettä kun kököttää pyödän alla tuntitolkulla....itsellä ainakin meni into pika kuolemiin ja kömpelöön pelin hallintaan valikon käyttö on aivan liian hidssta pelin vaatimaan hirmu nopeaan toimintaan kun esim. tarvitaan ensiapua

Asiakaspalvelu


Discshop Alandia AB

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

17:00

Tilaa ennen 17:00 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2021 Discshop Alandia AB | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se