18.00
Tilaa ennen 18.00: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Dark Souls II - Xbox 360

Lisää arvosteluita
31 MAR 2014
Dark Souls II

Toiminta .

3.8 - Arvostelu: Ursula Borg
Kokonaisuus
Pelituntuma
Grafiikka
Ääni
32,95€19,95€

"Kärsivällisyyden äärirajoilla"

Dark Souls II kehuskelee kyvyllään tappaa pelaaja mitä moninaisimmilla tavoilla, peräkkäin, usein. Se vierittää pelaajan kärsivällisyytensä äärirajoille, tönäisee toisinaan kielekkeeltä alas, ja odottaa tämän jälkeen että pelaaja jaksaa vielä tyytyväisenä yrittää selviytyä urakasta hymyillen. Pelisarjan fanit saavat juuri sitä mitä tilaavat - joillekin toisille pelikokemus voi olla ainoastaan turhauttava.

Pelin tunnelmaa leimaa lohduttomuus. Jo ensimmäiset metrit vietetään synkissä maisemissa, kuunnellen akkojen jorinoita epämääräisistä ennustuksista ja uhkakuvista. Synkkä on synkkää, ja peli maalaa tätä palettia toisinaan kauniillakin visuaalisilla efekteillä, vaikka moinen anstailu ryhtyy pian jo aiheuttamaan ihottumaa liiallisella vyörytyksellään. Kaikkea tätä alleviivaa pelin vaikeustaso, joka lyttää pelaajan maahan kerta toisensa jälkeen - oli sitten syynä typerä taktiikka, ajoitusvirhe tai yksinkertaisesti liian heikko hahmo.

Toisinaan peli maalaa kauniita maisemia, kunhan nyt pääsisi hengissä riippusillan yli


Pelaaja heitetään Drangleicin valtakuntaan hahmona, jonka luomiseen pelaaja pääsee keksittyään ensin itselleen nimen. Luokkia ja ulkoasuja on tarjolla riittämiin; Dark Soulsin kettumaisuus osoittautuu todeksi jo luontivaiheessa kun pelaaja ei meinaa ymmärtää käyttää valintoihin ristiohjainta. Oppia ikä kaikki. Protagonisti on muistinsa menettänyt, kirouksen valtaan joutunut epäonnen soturi joka ryhtyy keräämään sieluja vapautuakseen piinastaan.

Ongelmana eivät ole ainoastaan vastustajat. Pieninkin hyyppä näyttää olevan varustettu supervoimilla, suuremmista vastustajista puhumattakaan. Paranoia kasvaa, ja itse katsoin parhaaksi ryhtyä hutkimaan periaatteessa jokaista joka vastaan tuli - ulkonäöstä riippumatta. Tästä huolimatta peli onnistuu yllättämään, hyvässä ja pahassa, sillä myös ympäristö asettaa omat vaaransa. Kuoppaan putoaminen on periaatteessa harkitun riskin ottamista joka ikinen kerta - toisinaan siellä odottaa aarre, toisinaan olet kuollut. En pysty laskemaan kertoja jolloin typeryyksissäni heilahdin rinteeltä alas suoraan kuolemaani, kävelin sillan vierestä suoraan rotkoon ja muuta typerää. Peli etenee hitaasti, joka kulman takana odottaa luultavasti uusi vastustaja ja tämän lisäksi harkinta ja ympäristön tarkkailu ovat avainasioita. Sillä hetkellä kun rentoudut, ryhdyt etenemään lujempaa ja sinulla on hauskaa peli pistää sinut matalaksi.

Kuoleminen syö innokkuutta ja pelikokemusta tehokkaasti. Joitakin seikkailijoita suuren maailman ihmeet jaksavat odottaa, jano saada tietää miten tarina etenee on kyltymätön. Mutta joitakin kuoleminen ja siitä seuraavat rangaistukset hahmon perustekijöissä, kuten henkipoloa kuvaavassa palkissa ja tämän palauttamisen aiheuttavien voimien harvinaisuus vain yksinkertaisesti risoo. Peli keikkuu siinä vaarallisella reunalla hukata osa pelaajista liian aikaisessa vaiheessa turhautumisen vuoksi. Peli tuntuu haluavan palkita pelaajia varovaisuudesta, oppimisesta sekä kärsivällisestä hahmon ja tämän kykyjen kasvattamisesta. Se miten tietynasteinen masokismi ja hidas taivallus tehoaa pelaajaan on täysin henkilökohtaista. Jotkut rakastavat peliä, ja toiset vihaavat.

Vastustajia on kaikenkokoisia ja näköisiä, mutta kaikki ovat vaarallisia


Pelin maailma on laaja, ja toisinaan pelaaja on täysin hukassa. Useammin kuin kymmenen kertaa huomaan huutavani pelille missä hemmetissä minä olen, mitä minun tulisi täällä tehdä ja mistä pirusta nuo kaikki vastustajat yhtä äkkiä tulivat. Maailman rakenne on ensituntumalta hieman outo, se kuvastaa melkeinpä enemmän puuta haaroittuvine oksineen kuin laajaa kierrettävää maailmaa, josta aiheutuu myös toisinaan hieman hukassa olevan vaeltajan olo. Yksi asia on kuitenkin varmaa eri kohteiden eroavaisuuksista riippumatta - niissä on vastustajia, ja yleensä ansoja. Toisaalta se tarjoaa myös yllättävää vuorovaikutusta ympäristön kanssa, ja osaa elementeistä voi ja pitääkin hyödyntää päästäkseen etenemään kentässä. Onneksi laajat alueet yhdistyvät pikku hiljaa nuotiotulien avulla, joka nopeuttaa kulkua pelin edetessä.

Perustaistelu tuntuu yhtä aikaa toisinaan kömpelöltä, ja näppärältä. Useimmiten kuolema johtui odottamattomasta vastustajan taktiikasta, omasta kopelluksesta torjuntojen kanssa tai järjettömästä virheestä. Mutta tämä ei poista sitä tosiasiaa että osa pomoista on vaikeita, osa taas hyvinkin helposti unohdettavia - tietynlainen eeppisyyden tuntu puuttui toisinaan tarinasta. Tätä tunnetta lisäsi hieman rosoinen visuaalisuus, hahmot tuntuivat joskus pölkyiltä, tekstuurit häilyviltä ja kotikutoisilta. Tästä johtuen peli aiheuttaa pienen pettymyksen tunteen, tarjotessaan kömpelöitä hahmoja ja yhtä aikaa tuhruisia sekä huimaavan kauniita grafiikoita. Pelistä puuttuu tietty yhtenäisyyden, harkitun loppuun saattamisen tunne.

Tarinan edetessä ja lohduttomuuden ja teemojen auetessa sitkeälle pelaajalle yhdestä asiasta voi olla varma. Sisukkuus palkitaan niille, jotka ovat edenneet useita kuolemia uhmaten pidemmälle synkkään maailmaan. Dark Souls II ei ole jokaiselle tarkoitettu peli, eikä näin pidä ollakaan. Sarjan ystävät nauttivat sen asettamista haasteista, oppivat lukemaan hahmoja ja ympäristö edetessään ja saavat näin kokea tarinan hienovaraisen juonen. Toiset tulevat antamaan periksi, päättämään pelin turhautuneena ennen aikojaan, eikä heitä voi siitä syyttää. Kaikkia ei ole luotu talsimaan Drangleicin maailmassa, ei oikeastaan minuakaan.

© Ursula Borg

Asiakaspalvelu

asiakaspalvelu@discshop.fi

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

18:00

Tilaa ennen 18:00 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2019 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se