18.00
Tilaa ennen 18.00: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Darksiders II - Limited Edition - PlayStation 3

Lisää arvosteluita
23 OCT 2012
Darksiders II - Limited Edition

Toiminta .

3.5 - Arvostelu: Ursula Borg
Kokonaisuus
Pelituntuma
Grafiikka
Ääni

"This is no place for a horse."

Roolipelimäinen tarina Kuolemasta etenee melko yllätyksettömästi, tarjoten paljon miekanheilutusta, mutta myös liiallista toistoa. Suuri määrä tehtäviä pitää pelaajan kiireisenä, mutta uutuus-tasolla peli ei tarjoile herkkuja. Tuloksena on sujuvaa taistelua sisältävä, tutun oloinen seikkailupeli.

Päähahmolla, Kuolemalla, on kädet täynnä töitä. Tarkoituksena on todistaa ensimmäisen osan päähahmon, Sodan, syyttömyys maailmanlopun tuomiseen. Kuoleman matka vie tämän eräänlaiseen välimaailmaan, Taivaan ja Helvetin maisemiin, jossa vastassa on sekalainen kokoelma hahmoja etenemistä ja missiota jarruttamassa. Kuolema on ensimmäisen osan Sotaa notkeampi ja ketterämpi kaveri, ja pystyy parantamaan menoaan jonkinasteisella kykypuulla.

Kuolema on kumman näköinen heppu.


Peli sijoittuu suureen ja avoimeen maailmaan, jopa niin mittavaan että sisältöä ja merkitystä ei löydy tarpeeksi kaikista kolkista. Luolastot ovat pitkiä, ja ne sisältävät sivutehtäviä, jotka kuitenkin turruttavat toistossaan ja tarkoituksettomuudessaan. Itse juonen seuraaminen voi kuitenkin kannattaa, ja seikkailuviettiä suitsia, sillä joskus tarina tarjoaa pelaajalle apuvälineitä joita ilman muissa luolastoissa ei pärjääkään. Grafiikat eivät aina tee pelille oikeutta, pikselimössöksi muuttuvat pinnat näyttävät kököiltä ja syövät kokemusta. Välillä kuvasto taas nousee hienoihin korkeuksiin yksityiskohdissa ja värin käytössä; epätasaisuus leimaa paitsi grafiikoita myös muuta pelikokemusta.

Hamstraajalle ja tehtäväorientoituneelle pelaajalle Darksiders tarjoaa pelattavaa. Tehtävien logiikka on hyvin yksinkertainen, hae kolme tätä ja taistele vihollisiasi vastaan. Tehtävät rupeavat pian toistamaan itseään, ja matkan varrelle osuvat pulmat eivät varsinaisesti nyrjäytä aivoja. Homma meneekin toiston puolelle jopa rasittavuuteen saakka; pyörität palloja, keräät tavarat ja taistelet. Kerättävää on paljon, ja lisää kamaa löytyy saviruukuista ja vihollisten hajotessa atomeiksi. Pelin yksi hyvä keksintö on nopeuttaa keruuta niin että napin painalluksella kaikki on mukana, turhaa hamuilua ympäri kenttää ei tarvita.

Taisteluissa pärjää sitkeydellä, turhaa taktikointia ei tarvita.


Valikkoteppoilu onkin parhaasta päästä. Kentiltä löytyvät uudet aseet ja asun osat ovat helposti verrattavissa toisiinsa valikossa, näyttäen kuinka paljon parempia ne ovat yhdellä silmäyksellä. Lisäksi monimutkaisetkin luolastot ovat hallittavissa kun matkaa johdattaa napin painalluksella tietä näyttävä lintu. Tämäntyyliset tekniset oivallukset tekevät pelaamiskokemuksesta astetta mukavamman ja näppärämmän, sääli että peli on itsessään niin täynnä stipluja että aivoissa kihisee. Kuoleman tahaton leijuminen maan yläpuolella, hankalat kuvakulmat, jumittava kamera sekä monta muuta pikku ongelmaa tekevät itse pelaamisesta välillä todella ärsyttävää.

Pam, jälleen yksi aarrelaari avattu.


Koska eteneminen on muutaman tunnin jälkeen todella toistavaa, onkin hyvä että taistelut piristävät kokemusta kummasti. Nopea ensisijainen ase, ja hitaampi mutta tehokkaampi kakkosase, sekä ajan kanssa tulevat lisäominaisuudet tekevät taisteluista juhlaa. Suurin osa vastustajista kaatuu ikävä kyllä samalla menetelmällä, väistä ? iske ? väistä ? iske. Pomotappelut ovatkin melkein eri pelistä, mutta variaatiota ja varsinaista taktikointia taisteluiden lähestymistapaa valitessa ei tarvita. Sama toisto vaivaa taisteluita kuin muutakin peliä.

Tuntuukin että itse maailmaan on pistetty liikaa paukkuja, vaellettavaa ja tutkittavaa on paljon; mutta sisältö puuttuu. Tehtävät ovat toistensa kopioita, taistelut virkistäviä mutta yksitoikkoisia ja niistä puuttuu haastetta. Tarinan höysteeksi on sisällytetty niin paatoksellista ja harrastajateatterimaista dialogia, että kun se ei kyllästytä, se naurattaa. Vähemmälläkin määrällä runonlausuntaa olisi pärjätty, ja keksiä esimerkiksi sivutehtäviin jotain merkityksellistä tekemistä. Nyt peli on vain asioiden noutoa, taistelua ja paikasta toiseen pomppimista.

Välillä peli yllättää hienolla kuvauksella.


Vaikka homma tökkii välillä todella pahasti, ja tehtävät uuvuttavat pakkopullallaan, palkitaan sitkeä pelaaja monta tuntia myöhemmin uudemmilla kentillä ja kokemuksilla. Pelkään vain että jos tämäntyylinen taru keräilemisineen ei ole sitä ominta suosikkipelaamista, jää peli kesken ennen sitä.

2012-10-24 11:45
karhuherrapadd: Se pallo, se pallo. Taju meinas lähteä..

Asiakaspalvelu

asiakaspalvelu@discshop.fi

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

18:00

Tilaa ennen 18:00 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2019 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se