20.30
Tilaa ennen 20.30: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Mass Effect - Andromeda - PlayStation 4

Lisää arvosteluita
07 APR 2017
Mass Effect - Andromeda

Toiminta .

3.8 - Arvostelu: Ursula Borg
Kokonaisuus
Pelituntuma
Grafiikka
Ääni

"Hauska ja mielenkiintoinen tarina, jonka sisällä sykkii tuttu Mass Effectin sydän"



Harvoin olen samalla kertaa lähtenyt uuden pelin matkaan yhtä innokkaasti, sekä sydän kurkussa peläten, kuin Mass Effect:Andromedan. Se vie tutun ja rakastetun pelisarjan täysin uuteen galaksiin uusilla hahmoilla ja tarinankaarella, vaikka fanit elävät edelleen tiukasti menneisyydessä. Ennakkoarvioista ja puheista huolimatta pelkoni osoittautui turhaksi - Andromeda on kiinnostava ja koskettava, sekä ennenkaikkea hyvillä hahmoilla höystetty seikkailu. Se yhdistää tarpeeksi vanhaa ja tuttua, jotta se tuntuu Mass Effect-peliltä, mutta uusien hahmojen ja juonen vuoksi se on myös virkistävän uusi, hyvällä tavalla.

Linnunradalta kohti Andromedaa noin 600 vuotta sitten lähetetyt neljä Arkkia (ihmiset, salarianit, turianit ja asarit) ovat saapuneet määränpäähänsä. Syväjäädytyksestä heräävä sankari, pelaajan päätettävissä oleva mies- tai naispuolinen Ryder, herää suunnitelmista poikkeavaan todellisuuteen. Planeetat eivät näytä laskelmien mukaisilta, kolme muuta arkkia Pathfindereineen ovat hukassa ja Citadelia muistuttava keskus Nexus toimii puoliteholla. Nexuksella jo pitkään asuneet uudisraivaajat ovat nousseet kapinaan, osa paennut tai karkotettu ympäröiville planeetoille, ja loput ovat köytensä päässä. Uusi kotiplaneetta on löydettävä pian, tai kaikki on ollut turhaa. Kapuloita rattaisiin heittää myös valitun Pathfinderin, N7-veteraanin ja Ryderin sisarusten isän, kuolema.

Näin pelaaja lähtee matkaan keltanokan kanssa ja meno on sen mukaista. Galaksi aukeaa lukemattomilla mahdollisuuksilla, mutta peli ohjastaa hyvin aloituspisteellä jossa saadaan tuntuma pelimekaniikkaan. Paljon on jäljellä menneestä trilogiasta.

Juu näin pääsi taas käymään



Ryderin profiili jakautuu useaan eri luokkaan kuten soldier, sentinel, vanguard ja infiltrator, joita voi vaihdella lennosta vaikka taistelun aikana. Kykypisteitä määritellään selkeässä valikossa (kiitos tästä jälleen kerran) kolmeen osalueeseen: combat, biotics ja tech. Kirjoitin blogissa hieman enemmän parhaaksi havaitsemastani taktiikasta, voit lukea siitä täältä>>. Aseiden ja varusteiden päivittäminen on helppoa, ja selkeiden valikoiden avulla uusien ominaisuuksien tutkiminen ja kehittäminen kerätyillä pisteillä helpompaa ja ymmärrettävämpää kuin 90% vastaantulevista peleistä. Samoin mineraalien kerääminen planeettoja tutkiessa Nomadilla on tehty hyvin vaivattomaksi. Kaiken juoksuttamisen keskelllä onkin hienoa, että valikkotemppuilut, aineksien perushankinta sekä itse pelaaminen on tehty mahdollisimman vaivattomaksi. Pelin vaikeustasoa voi säätää itselleen sopivaksi - tämä on peli joka ei jää pelaamatta sen vuoksi, että pelaajalle tulee vastaan täysin ylitsepääsemätön ja lannistava tehtävä.

Se mikä on aina ollut mielestäni yksi parhaita puolia Mass Effect-peleissä, on tallella. Kun ammutaan, niin se tuntuu. Aseet jytisevät, äänet ovat kohdillaan ja kohteen ottaessa osumaa sen tuntee kaikkialla. Samoin biotekniset voimat pamahtavat, räiskyvät ja tekevät tuhoa - toiminnassa on rouheaa paukkeen ja todellisuuden tuntua. Kahta mukana olevaa tiimiläistä voi edelleen käskyttää, mutta nämä käyttävät kykyjä harkintansa mukaan toiminnan aikana, eli pieni taktikoinnin mahdollisuus on jäänyt tässä pois.

Liikkuminen kentällä ja taisteluissa on pääosin sujuvaa, ja joskus jopa liukasta kuin tanssi täydellisimmillään. Toisinaan peli kuitenkin täysin turhaan pistää Ryderin pomppimaan pitkin esteitä ja kiipeämään turhauttavasti korkeuksiin, laittaen boosterilla toimivan hyppymekaniikan koetukselle ja saa näin pelaajan hermoromahduksen partaalle. Hyppääminen ei nimittäin ole ihan niin helppoa kuin kuvittelisi, ja suurin osa ajastani kuluikin turhauttavasti toisinaan korkealta tippuen ja uudestaan aloittaen. Ratkaisu tuntuu turhalta kiusaamiselta ja on yksi peli ärsyttävimpiä piirteitä. Toinen huomattava etenemistä haittaava asia on päätehtävien tallennuspisteet, tai niiden olemattomuus. Eteneminen voi olla hyvin tuskaisaa, eikä pelaamista voi jättää aina kesken, sillä manuaalitallennusta ei näissä tehtävissä ole.

Galaksissa avautuvat planeetat ovat sopivan erilaisia, ja näin maastot vaihtelevat jäisestä lumiympäristöstä paahtuneisiin dyyneihin. Suurimman osan matkoista voi planeetoilla taittaa Nomadilla, joka on pahamaineisen Makon viritelty versio. Viritelty tai ei, vietin hyvän osan aikaa pumppaamalla itseäni ylös mahdottomia rinteitä ja jäämällä jumiin mitä naurettavimpiin paikkoihin. Onneksi pelin edetessä Fast Forward-pisteet auttavat tehtävien nopeammassa selvittämisessä mutta Nomadilla ajamisesta ei pääse mihinkään. Suuri osa rinnekaasuttelusta johtuu hieman oudosta karttasysteemistä, joka oman logiikkani mukaan ei johdata aina selkeästi oikeaan kohtaan. Maastossa on mahdotonta ymmärtää, sijaitseeko päätepiste korkealla vuoren huipulla, vai onko jossain joku pieni polku jota voin ajaa ja kappas, etsimäni muistijälki olikin ihan helpossa paikassa. Kyse voi olla logiikan puutteesta arvostelijan päässä ja tästä otetaan palautetta vastaan, mutta itselläni kartta ei aina ollut siitä auttavimmasta päästä. Muistijälkiä, joiden perässä Ryder muiden sivutehtävien ohessa juoksee, kannattaa etsiä loppuun saakka, sillä ne avaavat edellisen Pathfinderin menneisyydestä mielenkiintoisia asioita.


Ne sivutehtävät. Niitä on paljon ja ne on ripoteltu ympäri galaksia. Ymmärrän täysin kritiikin joka johtuu turhautumisesta pelaajan juostessa skannaamassa sitä sun tätä ja lentämällä planeetalta toiselle. Toisaalta, osa sivutehtävistä on hyvinkin olennaisia pelin kannalta, joten ratkaisu suorittamisesta jää täysin pelaajan harteille. Itse keskityin pääosin sivutehtävien sekä Loyalty-tehtävien suorittamiseen hyvin pitkälle ja kykyjeni sekä asuni parantamiseen, ennen kuin annoin itselleni luvan nauttia itse päätarinasta. Loyalty-tehtävät avaavat paitsi viimeisen kykyluokan tiimiläisissäsi, ovat myös mielenkiintoinen lisä tarinaan ja hahmoihin.

Sillä hahmot ovat erinomaisia. Tukijoukko koostuu tutuista roduista, mutta kaikissa on ripaus uutta ja nostalgisesti jotain tuttua. Riippuen siitä, ketä - jos ketään - haluat riiata, voivat keskustelut hyvinkin pian poiketa mielenkiintoisille poluille. Dialogista kiitosta käsikirjoittajille, sillä sanailu on täynnä nokkelaa sarkasmia ja huumoria joten ainakaan tämän puolesta peli ei ole tylsää missään vaiheessa. Mukana on koskettavia hetkiä, eihän tämä muuten olisi Mass Effect-peli, mutta kuten Ryder on nuori ja kokematon, on pelissä tietynlainen raikas hurlumhei-meiningin tunne.

#squadgoals



Grafiikat ovat kauniita, ja pienistä ruutupäivitysongelmista huolimatta meno on yllättävänkin sujuvaa. Tekstuurit hajoavat pari kertaa ja hahmot jumittavat hupaisasti toistensa päälle pariin otteeseen. Tuntuu, että ollaan asian ytimessä, sillä tämä on tuttua. Planeetat ovat kuitenkin kekseliäitä, täynnä yksityiskohtia ja välianimaatiot avaavat hienosti lumoavaa galaksia jota kelpaa katsella. Itselläni myöskään hahmomallinnuksessa ei ilmennyt ongelmia, eikä netistä tuttuja hupaisia ilmeitä näkynyt.
6.4.2017 Bioware julkaisi myös ensimmäisen päivityksen, joka korjasi huomattavasti hahmojen ilmeitä - joten tätäkään pulmaa ei enää ole.
Itselleni pienet nykimiset, viiveet tai tökähtelevät grafiikat eivät ole koskaan olleet este pelistä nauttimiselle, eikä tämä ole poikkeus. Andromedan tarina on niin mielenkiintoinen ja maailma niin täynnä uutta, että tämä yksissään riittää viihtymään pelin parissa helposti. Elämyksen kruunaa jälleen kerran hieno musiikki, missä on tuttu tunnelma. Äänimaailma on niin kotoisa ja turvallinen - ja samalla olennainen osa Mass Effect-kokemusta.

Onko Mass Effect: Andromeda pelaamisen arvoinen?
Itse läpäisin tarinan noin 60+ tunnilla, jättäen muutaman sivutehtävän tekemättä. Juonenkäänteet ovat yllättäviä, sekä eteen asetetut pakkovalinnat raastavia. Lopputekstien jälkeinen noin 10-minuuttinen hankaa sydänalan hermoja ihanalla tavalla, lujittaen sitä tunnetta joka itselleni tuli jo matkan alussa. Ryder ja tämän ystävät ovat kokemisen arvoisia, sillä heissä sykkii Mass Effectin tuttu henki ja kaikki se mikä tekee sarjasta niin hienon. Ryder on innokas ja rohkea keltanokka, joka kovan paikan eteen tullessa tuo mieleen kaikuja toisesta sankarista, jonkalaiseksi tämä voi vielä joskus kasvaa. Itse aloitin parin päivän levon jälkeen toisen pelikierroksen, tehden erilaisia valintoja - eteeni avautui osittain hyvin erilainen peli, enkä voisi muuta pyytääkään. Itse pysyn edelleen tiiviisti Mass Effectin ystävänä, ja otan innolla Andromedan osaksi legendaarista sarjaa.

Ⓒ Ursula Borg

Asiakaspalvelu

06-315 79 20
Ma-pe 10.00-16.00
Lounastauko 12-13

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

20:30

Tilaa ennen 20:30 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2017 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se