20.30
Tilaa ennen 20.30: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Quantum Break - Xbox One

Lisää arvosteluita
19 APR 2016
Quantum Break

Toiminta .

4.0 - Arvostelu: Ursula Borg
Kokonaisuus
Pelituntuma
Grafiikka
Ääni
59,95€

"Aika repeytyy kauniisti"

Kuten aika itse, koostuu myös peli koostuu useista osasista jotka lomittuvat toisiinsa - toisinaan saumattomasti ja joskus hieman vasaralla hakaten. On totta, että Quantum Break on kekseliäs ja parhaimmillaan äärettömän kiinnostava uudistaessaan tapaa kertoa tarinoita pelin sisällä, vaikka itse tarina onkin kaikkea muuta kuin tuore. Aikamatkailu, ajan käsitteet ja sen halkeilu, sekä taistelu suuria korporaatioita vastaan ovat scifi-tarinoinnin peruskauraa. Se ei kuitenkaan tee Quantum Breakistä tavanomaista tai tylsää - pelin parissa viihtyy helposti loppuun saakka.

Tarinan protagonistina ammuskelee Jack Joyce (Shawn Ashmore), jonka kilpajuoksu kirjaimellisesti aikaa vastaan käsittää viisi episodimaista pätkää. Episodeja höystetään live action -sarjalla, joka täydentää tarinaa valottamalla tapahtumia toisten ihmisten näkökulmasta. Monarch-niminen megakorporaatio, joka on pohjimmiltaan vastuussa tulevasta maailman päättymisestä sellaisena kuin me sen tunnemme, on ymmärrettävästi vastahakoinen vaihtoehdoille. Yrityksen mottona tuntuu toimivan "My way or the highway", jota toteutetaan nopealla ratkaisujen tekemisellä, toisinaan asetta hyödyntäen. Jokaisen jakson lopussa pelaaja joutuu tienristeykseen, valiten kahdesta vaihtoehdosta jotka ohjaavat tarinaa eteenpäin. Aiden Gillenin esittämä Paul Serene on mies jonka käsitys todellisuudesta tuntuu murenevan yhdessä ajan kanssa. Hulluus, suuruuden tavoittelu ja häikäilemättömyys - ajattomia teemoja, joita Remedy käsittelee napakasti ammuskelun tuoksinassa.

Joyce hyödyntää näppärästi ajan rakoilun tuomia voimiaan, tuoden perusammuskeluun tervetullutta maustetta.


Quantum Break on kaunis peli - sen maailma avautuu siloiteltuina laboratorioina täynnä dokumentteja ja kirjeitä, rappioituneina tehdashalleina sekä hieman harvinaisempina ulkoalueina, jotka täyttyvät vihollisista. Ammuskelu tuntuu täydellisen vaivattomalta - suojaan automaattisesti menevä Joyce sopeutuu nopeasti maailmaan johon mies heitetään puolivahingossa. Ajalla kikkailu antaa mahdollisuuden soveltaa aikaa manipuloivia ominaisuuksia myös taistelussa. Joyce pystyy pysäyttämään viholliset näiden vyöryessä kohti, liikkumaan silmää nopeammin pitkin kenttää sekä väistelemään luoteja ja työntämään räjäyttävän suojakentän kohti vastustajaa. Tämä kaikki toimii saumattomasti, näyttää hyvältä, tuntuu voimalliselta ja tuo hyvin tavanomaiseen ammuskeluun mielenkiintoisen ja tarpeellisen lisän. Kentistä tuskin pääsisi läpi puhtaasti ammuskelemalla, sillä vastustajat muuttuvat hankalammiksi, näiden aseet tehokkaammiksi sekä jopa suojassa oleminen osaltaan hyödyttömäksi. Kentän tyhjentäminen vaatii kärsivällisyyttä, liikkumista, toisinaan kekseliäisyyttä ja tarkkaa kättä. Missään vaiheessa taistelut eivät kuitenkaan muutu turhauttavan vaikeiksi, vaikka vastustajien vyöry mega-aseineen tuntuukin välillä ylivoimaiselta. Toisinaan peli taas tuntui yllättävän helpolta, vihollisten loppuessa kuin seinään. Voimat hupenevat aktiivisessa käytössä, ja usein olen joutunut yksinkertaisesti juoksentelemaan pakoon etsien ammuksia, odotellen voimien palaamista.

Peliä voi kiittää puhtaasta ja selkeästä suunnittelusta. Sen Timeline mahdollistaa hahmon kykyjen päivittämisen, matkustamisen menneisiin kenttiin sekä ratkaisevien valintojen tekemisen uudelleen. En pysty enää laskemaan kertoja jolloin olen valittanut suttusista valikoista ja niiden aiheuttamasta päänsärystä. Quantum Breakin valikko on kuin taivas, valkoinen, selkeä, kauniisti rakennettu ja näin eräänlainen ilmestys kaltaiselleni pelaajalle.

Quantum Breakin maailma ei ole kenttiensä ulkopuolella vaan tarkasti rajattu kokonaisuus, ohjaten sankaria kohti tarvittavaa päämäärää. Kohde on helposti löydettävissä, kentiltä löytyy Chrononia jonka avulla Joyce pystyy parantamaan voimiaan ja kyvyt kasvavat sekä monipuolistuvat pelin edetessä. Niin paranevat myös vastustajat, näin tuoden peliin hitaasti lisää haastetta - kasvattaen panoksia. Vaikka pelin maailma on täynnä yksityiskohtia ja tarinaa taustoittavia sähköposteja sekä karttoja, ei mikään tunnu ylivoimaisen tukahduttavalta ja turhalta. Kutsutaan tätä sitten vaikka suomalaiseksi minimalismiksi, mutta peli keskittyy kertomaan tarinaa, kuljettaa sitä vankasti kohti tiettyä päämäärää, ja antaa pelaajan keskittyä ammuskeluun sekä seikkailuun. Ns. live action - sarjaa on kritisoitu sen halvan oloisesta ulkoasusta. Terävä ja realistinen ote kylmässä maailmassa, jossa aika rakoilee ja huojuu, tuntuu minusta taas oikealta ratkaisulta. Hieman kolkon oloinen kuva tuo todellisten tapahtumien tuntua tarinaan jota kuitenkin kerrotaan pelimuodossa. Periaatteessa tv-sarja osion voi skipata kokonaan, mutta tarinasta kiinnostuneille (eli toivottavasti kaikille) se on ehdoton lisä. Ratkaisu kertoa tarinaa näyttelijöiden avulla toimii yllättän hyvin, tuoden taatun tasaista laatua toimintajaksojen ja keskustelujen muodossa. Pitkiin pelisessioihin tottuneet pelaajat voivat kokea tv-sarjamaisen kerronnan kokemusta rikkovaksi - mutta itse toivon näkeväni tätä ratkaisua myös tulevissa peleissä, varsinkin tarinavetoisissa, kiinnostavissa elämyksissä. Näyttelijät ja hahmomallinnus toimivat täydellisesti, ääninäyttely on huippuluokkaa - tällä alueella peli ja näyttelijät eivät petä.

Aika rakoilee, tehden maailmasta kauniin - ja vaarallisen.


Quantum Break ei ole niin mullistava kuin kenties olisin toivonut. Sen toiminta on saumatonta, ja sinällään puhtaasti viihdyttävä. Se ei ärsytä, vaan lumoaa vaivattomalla liikkumisellaan pitkin kenttää sekä vaikuttavilla voimillaan jotka pamahtelevat mukavasti toiminnan lomassa. Tulevaisuuden, tai menneisyyden, maailma on rikas ja tarpeeksi huoliteltu luodakseen kuvan pelistä johon on laitettu aikaa ja rakkautta. Remedy ei siis petä. Se tuo mukaan jotain uutta ja kekseliästä, mutta samalla ripauksen hyvin ennakoitavaa tarinaa. Siksi se jakautuu kahtia, kuten aika jota se haluaa repiä tahoilleen. Uuden mukana raahataan perässä aikatarinoinnin kliseitä, mutta puhtaasti pelikokemukseen se ei vaikuta. Toivoin ainoastaan, että peli olisi kestänyt kauemmin, mutta kun aika repeää se repeää - turha pullikoida vastaan.

© Ursula Borg

Asiakaspalvelu

06-315 79 20
Ma-pe 10.00-16.00
Lounastauko 12-13

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

20:30

Tilaa ennen 20:30 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2018 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se