20.30
Tilaa ennen 20.30: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

The Order 1886 - Blackwater Edition - PlayStation 4

Lisää arvosteluita
26 MAR 2015
The Order 1886 - Blackwater Edition

Toiminta .

4.0 - Arvostelu: Pasi Vanhala
Kokonaisuus
Pelituntuma
Grafiikka
Ääni

"The Order - 1886"

Ready at Dawnin kehittämä ja Sony Santa Monican tuottama The Order: 1886 on peli josta on povattu seuraavaa suurta Playstation 4 -yksinoikeutta. Peli onkin ollut kehityksessä vuodesta 2010 lähtien ja se on ollut vahvasti esillä 2013 E3-messuilta lähtien. Mutta onko kyseessä kuitenkaan aivan odotetunlainen hitti?

The Order: 1886 sijoittuu nimensä mukaisesti vuoteen 1886 ja tapahtumapaikkana toimii Lontoo. Pelin historiankirjojen mukaan 1880-luvulla käytettiin ilmalaivoja ja langatonta viestintää sekä taisteltiin ihmissusia vastaan. Taistelua ihmiskunnan ja näiden puoliveristen välillä on käyty jo satoja vuosia ja taistelun etulinjassa ovat kuningas Arthurin pyöreän pöydän ritarit. Ritarit kykenevät elämään useiden satojen vuosien ikäisiksi juomalla erityistä mustaa vettä Graalin maljasta. Musta vesi parantaa pahimmatkin vammat ja hidastaa vanhenemista huomattavasti, mutta ei estä kuolemaa. Puoliveristen lisäksi ritareita vastaan asettuu myös kapinallisia joiden perimmäisten motiivien selvittäminen on eräs pelin mysteereistä. Ja onpa joukkoon heitetty ripaus Viiltäjä-Jackia sekä Ison-Britannian maailmanpoliittisesta asemasta johtuvia ongelmia. Selvitystyöhön ryhtyy pieni joukko ritareita mukanaan pelaajan ohjastama Sir Galahad.


Aivan ensimmäiseksi täytyy nostaa esille pelin uskomaton ulkoasu. Kolmannesta persoonasta kuvattu The Order pistää kertaheitolla uusiksi odotukset etenkin konsolipelien ulkoasua kohtaan, sillä Ready at Dawn on selkeästi käyttänyt uskomattomat määrät aikaa pienimpienkin yksityiskohtien hiomiseen. Maailma on kaikin puolin rakkaudella kasattu ja uskottavan näköinen. Steampunkahtavassa Lontoota on ilo tutkia ja erinomainen valaistus vielä lisää ympäristöjen vaikuttavuutta. Hahmojen animointi on pääosin luontevaa ja välillä joutuukin muistuttamaan itseään, että kyseessä on peli eikä animaatioelokuva. Useamman kerran luulin vielä katselevani välivideota kunnes tajusin kontrollin siirtyneen takaisin pelaajalle. Peli sumentaakin täydellisesti itse pelin ja välivideon rajan. En ole nimittäin missään pelissä nähnyt näin saumatonta siirtymistä näiden kahden välillä. Valitettavan usein hieno ulkoasu tarkoittaa nykypäivänä heikkoa ruudunpäivitystä mutta ei onneksi tällä kertaa. Pientä kyykähtämistä tapahtuu vain kun ruudulla on kerralla paljon räjähdyksiä ja savuefektejä. Itselläni näin kävi ehkä viisi kertaa läpipeluun aikana. Ulkoasu on myös hyvin tyylitelty ja film grain -efektiä käytetään hyvin lisäämään elokuvamaista vaikutelmaa. Peli myös käyttää The Evil Withinistä tuttua letterbox-tyyliä, eli ruudun ylä- ja alalaidassa on mustat palkit. Nämä eivät kuitenkaan ole yhtä massiiviset kuin The Evil Withinissä eivätkä alkuhämmennyksen jälkeen juuri häirinneet. On vaikea sanoa ovatko palkit mukana ruudunpäivityksen vuoksi vai puhtaasti tuomassa elokuvamaisuutta peliin. Pelin ääninäyttely on ulkoasun ohella huippuluokkaa ja etenkin ritareiden ääninäyttelijät hoitavat roolinsa todella uskottavasti. Äänimaailma toimii muutenkin ja etenkin muutamien aseiden äänet kääntävät suupielet välittömästi ylöspäin. Peli on myös kokonaan suomeksi tekstitetty joten myös heikommin englantia taitavat voivat nauttia tarinasta ilman ongelmia.


Erinomaisen audiovisuaalisen puolen lisäksi The Order: 1886 tarjoaa hyvin suoraviivaisen kampanjan. Pelissä ei juurikaan ole vaihtoehtoisia polkuja ja joku voisikin kutsua pelaamista putkijuoksuksi. Lisäksi reaktiotesteiksikin haukuttuja QTE-kohtauksia on todella paljon. Suurin osa on hyvin toteutettuja mutta mukana myös turhempia tapauksia. Peli myös ottaa kontrollin pois pelaajalta hieman liian usein. Ajoittain tuntuu, että itse pelaamista on välivideoiden keskellä vain muutamia minuutteja. Välillä on onneksi pitkiäkin aikoja jolloin välivideoita ei ole laisinkaan ja ympäristöä voi tutkia rauhassa joten tarinaa kuljettavat välivideot ja itse pelaaminen ovat lopulta melko hyvin tasapainossa. Välivideoita on kuitenkin niin paljon, että ei ole väärin kutsua peliä interaktiiviseksi elokuvaksi. Välivideoiden yli ei voi hypätä vaan kaikki on katsottava. Itse uppouduin seuraamaan tarinaa sen verran tiiviisti, että pelin katkonaisuus ei päässyt häiritsemään mutta ymmärrän hyvin niitä joita tämä ärsyttää. Välivideoiden lisäksi sieltä täältä löytyvät lehtileikkeet ja äänitallenteet avaavat maailmaa pelaajalle. Pelin tarina on suoraviivaisuudestaan huolimatta eräs vahvimmista lenkeistä kokonaisuudessa. Se on hyvin kerrottu, tarjoaa muutaman todellisen yllätyksen. Tarinassa käytetään esimerkillisesti hyväksi aikakautta johon peli sijoittuu.

Viktoriaaninen Lontoo on rikollisen vähän käytetty tapahtumapaikka peleille ja on virkistävää vaihtelua päästä seuraamaan pelin versiota 1880-luvun maailmanpolitiikasta ja Viiltäjä-Jackista. Tarina ei kuitenkaan ole aivan täydellinen sillä loppumetreillä peli sortuu muutamaan turhan kliseiseen ratkaisuun. Juonessa on myös monia pienempiä käänteitä joita ei valitettavasti seurata aina aivan loppuun saakka. Juoni pysyy kuitenkin hyvin kasassa koko pelin ajan.


The Order: 1886 ei kuitenkaan ole pelkkää QTE-rämpytystä ja välivideoita, sillä mukana on myös harvinaisen pätevää räiskintää. Pelimekaniikaltaan The Order kuuluu Gears of Warin oppikuntaan eli maailma on täynnä polvenkorkuisia suojia joiden takaa vihollisia on hyvä räiskiä. Ja voi pojat minkälaisella aseistuksella räiskimistä päästään suorittamaan. On pistooleita, kivääreitä, haulikoita, konepistooleja ja vaikka mitä. Aseistus kuulostaa hyvin perinteiseltä ja onkin pääosin sitä mutta aseiden toteutus onkin jotain aivan muuta. Omiksi suosikeikseni nousivat kolmipiippuinen haulikko sekä termiittikivääri. Kolmipiippuinen haulikko tekee todella pahaa jälkeä lähietäisyydeltä. Jouduin keräämään leukaani lattialta kun ensimmäisen kerran lasautin lähietäisyydeltä kulman takaa tullutta vihollista kyseisellä tykillä. On kipinöitä, savua ja lopulta vain savuava ruumis maassa. Ja termiittikivääri on puolestaan yksi viime vuosien hauskimpia peliaseita. Ensimmäinen tulivaihtoehto ampuu sinänsä harmittoman termiittipölyn vihollisten silmille. Toinen tulivaihtoehto ampuu soihdun joka sytyttää pölyn. Ase onkin tehokas etenkin suuriin vihollisjoukkioihin sekä suojan takana viihtyviin pelkureihin. On nautittavaa ratkaista pitkittynyt tulitaistelu ampumalla pilvi termiittipölyä vihollisten päälle, odottaa sen laskeutumista ja sen jälkeen sytyttää kertaheitolla useita vihollisia liekkeihin. Ylipäätään vihollisten reagointi osumiin on nautittavan liioiteltua. Etenkin raskaampien aseiden osumat lennättävät vihollisia iloisesti taaksepäin ja jokainen osuma tuntuu oikeasti tekevän vahinkoa. Viholliset eivät myöskään kestä kymmeniä osumia vaan putoavat sopivan nopeasti. Galahad itsekään ei kestä uskomattomia määriä rankaisua, etenkään vaikeimmalla vaikeustasolla. Galahadin kaulassa roikkuva riipus sisältää mustaa vettä joten kun on tarpeeksi ottanut osumaa ja pudonnut konttausasentoon voi vielä palata taisteluun hörppäämällä vettä. Tätä ei kuitenkaan voi tehdä jatkuvalla syötöllä joten tasapaino säilyy hyvin eikä peli tunnu liian helpolta missään vaiheessa. Mustan veden juominen täyttää myös musta näkö -tilan jossa aika hidastuu ja Galahad voi ampua kuolettavia pääosumia tai vaikka kranaatin ilmasta ilman ongelmia. Musta näkö -mittari täytyy myös hitaasti tappojen myötä. Valitettavasti Ready at Dawn on katsonut aiheelliseksi lisätä peliin muutaman täysin turhan hiiviskelykohtauksen. Nämä rikkovat pelin kulkua äkkikuolemillaan todella pahasti mutta ovat onneksi lyhyehköjä. On kuitenkin turhauttava yrittää samaa kohtaa kymmenettä kertaa vain sen takia, että joku vartija näkee pelaajan vilaukselta ja pistää nanosekunnissa kuulan Galahadin kalloon. Lisäksi pelissä ei ole kunnollista lähitaistelua QTE- reaktiotestien lisäksi ja tämä tekee ajoittain vihollisten hiljaisen eliminoinnin turhan vaikeaksi.


The Order: 1886 ei ole täydellinen peli mutta kaukana pettymyksestä. Viihdyin pelin parissa erinomaisesti koko sen keston ajan, eli noin 9 tuntia. Suurin ongelma The Orderin kohdalla onkin markkinointi, sillä peliä on mainostettu kolmannen persoonan ammuskeluna Unchartedien ja Gears of Warin tyyliin kun osuvampi vertaus olisi Heavy Rain. Itse pidän The Orderia tähän mennessä parhaimpana esimerkkinä elokuvamaisesta pelistä. Valitettavasti elokuvamaisuus tarkoittaa välillä itse pelaamisen jäämistä taka-alalle. Tätä tapahtuu etenkin pelin alkupuolella kun tarinaa polkaistaan kunnolla käyntiin. Tilanne kuitenkin paranee huomattavasti pelin edetessä ja ongelman tiedostaa oikeastaan vasta jälkikäteen, kiitos mielenkiintoisen ja mukaansatempaavan tarinan. The Order: 1886 iski allekirjoittaneeseen yllättävänkin kovaa vaikka olinkin markkinoinnin uhri ja odotin aivan toisenlaista peliä. Peli saakin suositukseni jos et vain ole allerginen lyhyenpuoleiselle kestolle ja runsaalle välivideoiden määrälle. Ready at Dawn onnistuu siinä missä niin kovin monet epäonnistuvat, eli mielenkiintoisen maailman luomisessa. Toivon, että tätä maailmaa päästään jatkossakin tutkimaan. Ehkäpä hieman nykyistä vapaammin. Pohja on kuitenkin rakennettu joten jäämme odottamaan jatkoa.

Asiakaspalvelu

06-315 79 20
Ma-pe 10.00-16.00
Lounastauko 12-13

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

20:30

Tilaa ennen 20:30 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2018 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se