18.00
Tilaa ennen 18.00: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Peliblogi

05 JAN 2020

Control - turhauttava kalkkuna koreilla kuorilla



Huonoja uutisia. Innolla aloittamani Remedyn Control osoittautui omalla kohdallani melkoiseksi kalkkunaksi: pettymys, joka on kyllä kaunis, mutta unohtaa pelaajan kokonaan.

Oudon kiehtova tarina, kiinnostavat hahmot sekä loputtomasti avautuva byroo kaikkine kummallisuuksineen ovat Control-pelin koukuttavia keskipisteitä. Esteetikkona ja kauniista peleistä nauttivana tunnustan lumoutuneeni täysin pelin omalaatuisesta ilmeestä sekä äärettömän hienosti toteutetusta kuvastosta. Tällä kertaa suomalaisen kehittäjän peli kuitenkin aiheutti itselleni niin paljon turhautumista, kiroilua ja raivareita, että kaikki se mikä teki pelistä kauniin, jäi täysin taka-alalle. Miksi näin?

Epäonnekseni olen PlayStation 4 -pelaaja, ja kuten moni tietää, on peli varsin buginen ja lagaa paikoittain juuri tällä alustalla. Sinällään minua ei muutamat bugit haittaa, ja olen urheasti antanut viiveenkin olla pilaamatta pelikokemustani monet kerrat. Niinpä kuoltuani pelissä muutaman kerran viiveen vuoksi en suuremmin asiaa murehtinut, vaan jatkoin urheasti eteenpäin.

Huomasin kuitenkin pian, että peli on jossain vaiheessa matkaa unohtanut mikä pitää pelaajan pelaamassa.

Edistyminen tarinan alussa on tuskaisen hidasta. Siis suorastaan matelevaa. Suuren osan aikaa juoksen vain etsimässä seuraavaa paikkaa, sillä mitään summittaista apuvälinettä suunnistamiseen pitkin byroon käytäviä ei ole. Tutkimisen ilo on usein itselläni muutenkin hukassa, mutta summittainen joka suuntaan säntäily ilman käsitystä minne pitäisi mennä, imi itseltäni paljon energiaa varsinkin alkutaipaleella. Samoin päähahmon kykyjen rakentaminen ja kasvattaminen ovat hidasta. Kykypisteitä kertyy hyvin kitsaasti: Jesse Fayden kuolee yhdestä vihollisen kranaatista ja parista luodista kerta toisensa jälkeen. Toiminnan ytimessä onkin jatkuva juoksentelu ja väistely, ja väliin on yritettävä saada pari telekineettisillä voimilla tehtävää iskua sekä samalla tutkailla ympäristöä. Homma leviää käsiin hartaasti ja usein. Kuolin yhden huoneen ovensuuhun noin 10 kertaa, kun en päässyt askelta pidemmälle vihollisen odottaessa toisella puolella raketinheittimen kanssa.



Peli ei myöskään tunne käsitteitä vaikeustaso tai hitaasti pelin helpottaminen. Ainakaan tällaista ei tunnu olevan, sillä sama kenttä on vaikea uudestaan ja uudestaan. Jos jo pelin ensimmäisen viiden tunnin aikana vastaan tulee mahdottomalta tuntuvia vastustajia sekä kenttiä joista ei meinaa päästä eteenpäin, tulee tunne että pahempaa on luvassa. Taktisen etenemisen sijaan selviytyminen luottaa enemmän säntäilyyn, tuuriin sekä mikä pahinta, pelaajan sitkeyteen. Olen aina kammonnut pelejä, joissa edetäkseen pitää tahkota samaa kohtaa kunnes lukemattomien toistojen jälkeen yht'äkkiä muilutatkin itsesi läpi hieman tuurilla - mutta Control nostaa homman täysin uusiin sfääreihin. Vastustajan hakkaamisesta ei tule tunne, että on saavuttanut jotain. Tilalla on vain helpotus, että itse tarinassa pääsee vihdoin eteenpäin - kunnes vastaan asteleekin kulman takaa lisää ökkiäisiä torpattavaksi.

Vaikka bugit itsessään eivät pysäyttäneet etenemistäni, oli pari kertaa itselläni täysin sormi suussa. En ole pitkään aikaan lukenut näin paljon walkthrough-oppaita netistä yhden pelin kohdalla, ja toisinaan ne eivät edes auttaneet. Siellä missä pitäisi olla avautuva ovi tehtyäni tempun X, olisikin vain punaista hehkuvaa massaa. Kuoltuani kolmesti ja tehtyäni saman tempun uudestaan, edessäni olikin yllättäen se paljon luvattu ovi, josta etenemiseni jatkui taas hampaita kiristellen.

Kuinka kauan pitää jaksaa tahkota pelissä, jotta pelaaminen muuttuu iloksi? Jos pelin alku aiheuttaa lähinnä turhautumista, ja pelaaja ainoastaan odottelee että milloin ne kunnon voimat ja kyvyt saa käyttöön selvitäkseen edes jotenkuten vastustajista, niin se miksi pelaan eli ilo on hukassa.
Moni kakku on päältä kaunis ja sisältä pelkkää tuubaa. Control osoittautui tällä kertaa ärsyttäväksi elämykseksi, joka lumoaa ensin kauneudellaan sekä konseptillaan, ja iskee sitten pelaajaa vanhalla haisevalla hauella keskelle naamaa. Haluan lopettaa pelin pelaamisen, vaikka tarina on vasta alussa - nautinto on tästä tahkoamisesta kaukana.

Skye

Aiemmat blogikirjoitukset

Lisää blogikirjoituksia
01 APR 2020

Huhtikuun pelijulkaisut

Resident Evil 3 - Nemesis / PlayStation 4, Xbox One / 3.4.2020 Jill Valentine on yksi viimeisistä jäljellä olevista Umbrellan hirmutekojen todistajista Raccoon Cityssä. Umbrella haluaa... Lue lisää

  • 0 kommenttia
28 MAR 2020

The Outer Worlds - ihana pakomatka avaruuteen

Vaikka kahlasin aikoinaan Fallout 4 -pelin läpi innolla ja objektiivinen mielipiteeni pelistä oli positiivinen, en kuitenkaan koskaan aidosti pitänyt siitä henkilökohtaisena pelikokemuksena.... Lue lisää

  • 0 kommenttia
11 MAR 2020

Final Fantasy VII Remake - pakko kokea

Itse lähdin kokeilemaan Final Fantasy VII Remaken demoa heti kun siihen tuli tilaisuus. Jälki on todella upeaa ja demossa noin tunnin mittainen pelin alku avautuu kauniina ja... Lue lisää

  • 0 kommenttia
29 FEB 2020

Maaliskuun pelijulkaisut

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX / 6.3.2020 / Nintendo Switch Mitä tekisit, jos heräisit yhtenä aamuna... ja olisit Pokémon?! Valmistaudu tutkimaan kaunista ja jännittävää... Lue lisää

  • 0 kommenttia
23 FEB 2020

Videopelit tekevät karhunpalveluksia sankareille

Huom. kirjoituksessa käydään läpi Red Dead Redemption 2 -pelin loppuratkaisua, eli spoilerivaroitus! Sankarilla tarkoitetaan yleensä hahmoa, joka käyttää kykyjään hyvään.... Lue lisää

  • 0 kommenttia
13 FEB 2020

Devil May Cry 5 - nautinnollisen toimivaa

Kaksi viikkoa sitten aloitin RDR2:n pelaamisen, mutta samalla urakoin kiinni myös muita mielenkiintoisia pelejä jotka syystä tai toisesta ovat jääneet minulta julkaisuaikana väliin.... Lue lisää

  • 0 kommenttia
07 FEB 2020

Maailmassa on vielä tilaa länkkäreille

Olen odotellut Red Dead Redemption 2 -pelin kanssa tähän saakka, ilman mitään ongelmia. Henkilökohtaisesti ahdistun toisinaan hypetyksestä niin, että haluan kokea pelin ilman jatkuvaa... Lue lisää

  • 0 kommenttia
31 JAN 2020

Helmikuun tulevat pelijulkaisut

Monster Energy Supercross 3 / 4.2.2020 / pc, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 4 Käy kisaan kauden 2019 Monster Energy AMA Supercross Championship -sarjassa, joka tuottaa... Lue lisää

  • 0 kommenttia
26 JAN 2020

Kumpi uusi konsoli kiinnostaa enemmän - te valitsitte

Kyselin teiltä alkuviikosta, mikä on teidän suosikkinne tai valintanne seuraavan sukupolven konsoliksi. Sekä Xbox että PlayStation tulevat uudistamaan laitteensa vielä tänä vuonna, ja... Lue lisää

  • 2 kommenttia
12 JAN 2020

2020 odotetuimmat pelijulkaisut

Tammikuu on peliuutuuksien osalta kovin hiljainen, joten kurkistetaan (toiveikkaasti) koko vuoden tulevia pelijulkaisuja. Mitkä pelit ovat, ainakin hypen osalta, niitä vuoden 2020... Lue lisää

  • 0 kommenttia

Asiakaspalvelu

asiakaspalvelu@discshop.fi

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

18:00

Tilaa ennen 18:00 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2020 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se