18.00
Tilaa ennen 18.00: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Peliblogi

05 JAN 2020

Control - turhauttava kalkkuna koreilla kuorilla



Huonoja uutisia. Innolla aloittamani Remedyn Control osoittautui omalla kohdallani melkoiseksi kalkkunaksi: pettymys, joka on kyllä kaunis, mutta unohtaa pelaajan kokonaan.

Oudon kiehtova tarina, kiinnostavat hahmot sekä loputtomasti avautuva byroo kaikkine kummallisuuksineen ovat Control-pelin koukuttavia keskipisteitä. Esteetikkona ja kauniista peleistä nauttivana tunnustan lumoutuneeni täysin pelin omalaatuisesta ilmeestä sekä äärettömän hienosti toteutetusta kuvastosta. Tällä kertaa suomalaisen kehittäjän peli kuitenkin aiheutti itselleni niin paljon turhautumista, kiroilua ja raivareita, että kaikki se mikä teki pelistä kauniin, jäi täysin taka-alalle. Miksi näin?

Epäonnekseni olen PlayStation 4 -pelaaja, ja kuten moni tietää, on peli varsin buginen ja lagaa paikoittain juuri tällä alustalla. Sinällään minua ei muutamat bugit haittaa, ja olen urheasti antanut viiveenkin olla pilaamatta pelikokemustani monet kerrat. Niinpä kuoltuani pelissä muutaman kerran viiveen vuoksi en suuremmin asiaa murehtinut, vaan jatkoin urheasti eteenpäin.

Huomasin kuitenkin pian, että peli on jossain vaiheessa matkaa unohtanut mikä pitää pelaajan pelaamassa.

Edistyminen tarinan alussa on tuskaisen hidasta. Siis suorastaan matelevaa. Suuren osan aikaa juoksen vain etsimässä seuraavaa paikkaa, sillä mitään summittaista apuvälinettä suunnistamiseen pitkin byroon käytäviä ei ole. Tutkimisen ilo on usein itselläni muutenkin hukassa, mutta summittainen joka suuntaan säntäily ilman käsitystä minne pitäisi mennä, imi itseltäni paljon energiaa varsinkin alkutaipaleella. Samoin päähahmon kykyjen rakentaminen ja kasvattaminen ovat hidasta. Kykypisteitä kertyy hyvin kitsaasti: Jesse Fayden kuolee yhdestä vihollisen kranaatista ja parista luodista kerta toisensa jälkeen. Toiminnan ytimessä onkin jatkuva juoksentelu ja väistely, ja väliin on yritettävä saada pari telekineettisillä voimilla tehtävää iskua sekä samalla tutkailla ympäristöä. Homma leviää käsiin hartaasti ja usein. Kuolin yhden huoneen ovensuuhun noin 10 kertaa, kun en päässyt askelta pidemmälle vihollisen odottaessa toisella puolella raketinheittimen kanssa.



Peli ei myöskään tunne käsitteitä vaikeustaso tai hitaasti pelin helpottaminen. Ainakaan tällaista ei tunnu olevan, sillä sama kenttä on vaikea uudestaan ja uudestaan. Jos jo pelin ensimmäisen viiden tunnin aikana vastaan tulee mahdottomalta tuntuvia vastustajia sekä kenttiä joista ei meinaa päästä eteenpäin, tulee tunne että pahempaa on luvassa. Taktisen etenemisen sijaan selviytyminen luottaa enemmän säntäilyyn, tuuriin sekä mikä pahinta, pelaajan sitkeyteen. Olen aina kammonnut pelejä, joissa edetäkseen pitää tahkota samaa kohtaa kunnes lukemattomien toistojen jälkeen yht'äkkiä muilutatkin itsesi läpi hieman tuurilla - mutta Control nostaa homman täysin uusiin sfääreihin. Vastustajan hakkaamisesta ei tule tunne, että on saavuttanut jotain. Tilalla on vain helpotus, että itse tarinassa pääsee vihdoin eteenpäin - kunnes vastaan asteleekin kulman takaa lisää ökkiäisiä torpattavaksi.

Vaikka bugit itsessään eivät pysäyttäneet etenemistäni, oli pari kertaa itselläni täysin sormi suussa. En ole pitkään aikaan lukenut näin paljon walkthrough-oppaita netistä yhden pelin kohdalla, ja toisinaan ne eivät edes auttaneet. Siellä missä pitäisi olla avautuva ovi tehtyäni tempun X, olisikin vain punaista hehkuvaa massaa. Kuoltuani kolmesti ja tehtyäni saman tempun uudestaan, edessäni olikin yllättäen se paljon luvattu ovi, josta etenemiseni jatkui taas hampaita kiristellen.

Kuinka kauan pitää jaksaa tahkota pelissä, jotta pelaaminen muuttuu iloksi? Jos pelin alku aiheuttaa lähinnä turhautumista, ja pelaaja ainoastaan odottelee että milloin ne kunnon voimat ja kyvyt saa käyttöön selvitäkseen edes jotenkuten vastustajista, niin se miksi pelaan eli ilo on hukassa.
Moni kakku on päältä kaunis ja sisältä pelkkää tuubaa. Control osoittautui tällä kertaa ärsyttäväksi elämykseksi, joka lumoaa ensin kauneudellaan sekä konseptillaan, ja iskee sitten pelaajaa vanhalla haisevalla hauella keskelle naamaa. Haluan lopettaa pelin pelaamisen, vaikka tarina on vasta alussa - nautinto on tästä tahkoamisesta kaukana.

Skye

Aiemmat blogikirjoitukset

Lisää blogikirjoituksia
12 JAN 2020

2020 odotetuimmat pelijulkaisut

Tammikuu on peliuutuuksien osalta kovin hiljainen, joten kurkistetaan (toiveikkaasti) koko vuoden tulevia pelijulkaisuja. Mitkä pelit ovat, ainakin hypen osalta, niitä vuoden 2020... Lue lisää

  • 0 kommenttia
29 DEC 2019

Tammikuun pelijulkaisut

AO Tennis 2 / Xbox One, PlayStation 4, Nintendo Switch (30.1.2020) / 9.1.2020 AO Tennis 2 on ainoa tenniskokemus, jonka peliyhteisö on suunnitellut itselleen. Voit luoda omia... Lue lisää

  • 0 kommenttia
22 DEC 2019

Mihin peleihin se aika kului 2010-luvulla?

Tämän vuosikymmenen viimeinen peliblogi on tässä. Aika rientää kamalaa vauhtia ja muistellessani 2010-luvun parhaita pelejä jouduin palaamaan Googlen pariin kerta toisensa jälkeen.... Lue lisää

  • 0 kommenttia
16 DEC 2019

Vuoden pelit pistettiin taas järjestykseen

Moni taho ja media pistää tällä hetkellä pelivuotta pakettiin ja palkitsee vuoden parhaita pelejä. On tietenkin hieman makuasia, mitkä pelit kenenkin mielestä ansaitsevat moisen... Lue lisää

  • 0 kommenttia
08 DEC 2019

Lukijoiden suomalaiset suosikkipelit

Kysyin itsenäisyyspäivänä teiltä Facebookissa, mikä mielestänne on paras suomalainen peli. Vastauksista käy ilmi, että kyllä tässä maassa vain osataan tehdä pelejä. Suurimman osan... Lue lisää

  • 1 kommenttia
29 NOV 2019

Joulukuun pelijulkaisut

Joulu on ovella! Kuuset sisään, piparit uuniin ja villasukat jalkaan. Ei nyt ihan vielä, mutta ainakin joulukuun pelijulkaisut ovat ihan ovella. Life is Strange 2 / 3.12.2019 / Xbox One,... Lue lisää

  • 0 kommenttia
27 NOV 2019

Arkajalka taas kauhupelin parissa

Minuthan tunnetaan melkoisena arkajalkana, joka haluaa pelata kauhupelejä mutta empii melkoisen tovin ennen hommaan ryhtymistä. The Evil Within -pelit on rynnistetty läpi komeasti,... Lue lisää

  • 0 kommenttia
17 NOV 2019

Hyvä tarina vai pelattavuus, onko aina valittava jompikumpi?

Pelaajana on usein kahden vaiheilla monessakin mielessä. Pelien hankkiminen on kallista puuhaa, ja kompromisseja joutuu tekemään. Kaikkea ei voi hankkia, mutta ahkeralle pelaajalle... Lue lisää

  • 0 kommenttia
10 NOV 2019

Greedfall on erinomainen peli, joka täyttää Dragon Agen jättämän aukon

Olen nyt parin viikon ajan pelannut mitä erinomaisinta peliä nimeltä Greedfall . Aivan liian vähälle huomiolle jäänyt roolipeliseikkailu on erinomainen välipala niille, jotka ovat... Lue lisää

  • 0 kommenttia
29 OCT 2019

Marraskuun lopun pelijulkaisut

Narcos - Rise of the Cartels / 8.11.2019 / Xbox One, PlayStation 4 Tervetuloa 1980-luvun Kolumbiaan. El Patrónin imperiumin tulet on sytytetty, sen vaikutusvalta ylittää rajat ja... Lue lisää

  • 0 kommenttia

Asiakaspalvelu

asiakaspalvelu@discshop.fi

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

18:00

Tilaa ennen 18:00 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2020 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se