18.00
Tilaa ennen 18.00: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Peliblogi

05 JAN 2020

Control - turhauttava kalkkuna koreilla kuorilla



Huonoja uutisia. Innolla aloittamani Remedyn Control osoittautui omalla kohdallani melkoiseksi kalkkunaksi: pettymys, joka on kyllä kaunis, mutta unohtaa pelaajan kokonaan.

Oudon kiehtova tarina, kiinnostavat hahmot sekä loputtomasti avautuva byroo kaikkine kummallisuuksineen ovat Control-pelin koukuttavia keskipisteitä. Esteetikkona ja kauniista peleistä nauttivana tunnustan lumoutuneeni täysin pelin omalaatuisesta ilmeestä sekä äärettömän hienosti toteutetusta kuvastosta. Tällä kertaa suomalaisen kehittäjän peli kuitenkin aiheutti itselleni niin paljon turhautumista, kiroilua ja raivareita, että kaikki se mikä teki pelistä kauniin, jäi täysin taka-alalle. Miksi näin?

Epäonnekseni olen PlayStation 4 -pelaaja, ja kuten moni tietää, on peli varsin buginen ja lagaa paikoittain juuri tällä alustalla. Sinällään minua ei muutamat bugit haittaa, ja olen urheasti antanut viiveenkin olla pilaamatta pelikokemustani monet kerrat. Niinpä kuoltuani pelissä muutaman kerran viiveen vuoksi en suuremmin asiaa murehtinut, vaan jatkoin urheasti eteenpäin.

Huomasin kuitenkin pian, että peli on jossain vaiheessa matkaa unohtanut mikä pitää pelaajan pelaamassa.

Edistyminen tarinan alussa on tuskaisen hidasta. Siis suorastaan matelevaa. Suuren osan aikaa juoksen vain etsimässä seuraavaa paikkaa, sillä mitään summittaista apuvälinettä suunnistamiseen pitkin byroon käytäviä ei ole. Tutkimisen ilo on usein itselläni muutenkin hukassa, mutta summittainen joka suuntaan säntäily ilman käsitystä minne pitäisi mennä, imi itseltäni paljon energiaa varsinkin alkutaipaleella. Samoin päähahmon kykyjen rakentaminen ja kasvattaminen ovat hidasta. Kykypisteitä kertyy hyvin kitsaasti: Jesse Fayden kuolee yhdestä vihollisen kranaatista ja parista luodista kerta toisensa jälkeen. Toiminnan ytimessä onkin jatkuva juoksentelu ja väistely, ja väliin on yritettävä saada pari telekineettisillä voimilla tehtävää iskua sekä samalla tutkailla ympäristöä. Homma leviää käsiin hartaasti ja usein. Kuolin yhden huoneen ovensuuhun noin 10 kertaa, kun en päässyt askelta pidemmälle vihollisen odottaessa toisella puolella raketinheittimen kanssa.



Peli ei myöskään tunne käsitteitä vaikeustaso tai hitaasti pelin helpottaminen. Ainakaan tällaista ei tunnu olevan, sillä sama kenttä on vaikea uudestaan ja uudestaan. Jos jo pelin ensimmäisen viiden tunnin aikana vastaan tulee mahdottomalta tuntuvia vastustajia sekä kenttiä joista ei meinaa päästä eteenpäin, tulee tunne että pahempaa on luvassa. Taktisen etenemisen sijaan selviytyminen luottaa enemmän säntäilyyn, tuuriin sekä mikä pahinta, pelaajan sitkeyteen. Olen aina kammonnut pelejä, joissa edetäkseen pitää tahkota samaa kohtaa kunnes lukemattomien toistojen jälkeen yht'äkkiä muilutatkin itsesi läpi hieman tuurilla - mutta Control nostaa homman täysin uusiin sfääreihin. Vastustajan hakkaamisesta ei tule tunne, että on saavuttanut jotain. Tilalla on vain helpotus, että itse tarinassa pääsee vihdoin eteenpäin - kunnes vastaan asteleekin kulman takaa lisää ökkiäisiä torpattavaksi.

Vaikka bugit itsessään eivät pysäyttäneet etenemistäni, oli pari kertaa itselläni täysin sormi suussa. En ole pitkään aikaan lukenut näin paljon walkthrough-oppaita netistä yhden pelin kohdalla, ja toisinaan ne eivät edes auttaneet. Siellä missä pitäisi olla avautuva ovi tehtyäni tempun X, olisikin vain punaista hehkuvaa massaa. Kuoltuani kolmesti ja tehtyäni saman tempun uudestaan, edessäni olikin yllättäen se paljon luvattu ovi, josta etenemiseni jatkui taas hampaita kiristellen.

Kuinka kauan pitää jaksaa tahkota pelissä, jotta pelaaminen muuttuu iloksi? Jos pelin alku aiheuttaa lähinnä turhautumista, ja pelaaja ainoastaan odottelee että milloin ne kunnon voimat ja kyvyt saa käyttöön selvitäkseen edes jotenkuten vastustajista, niin se miksi pelaan eli ilo on hukassa.
Moni kakku on päältä kaunis ja sisältä pelkkää tuubaa. Control osoittautui tällä kertaa ärsyttäväksi elämykseksi, joka lumoaa ensin kauneudellaan sekä konseptillaan, ja iskee sitten pelaajaa vanhalla haisevalla hauella keskelle naamaa. Haluan lopettaa pelin pelaamisen, vaikka tarina on vasta alussa - nautinto on tästä tahkoamisesta kaukana.

Skye

Aiemmat blogikirjoitukset

Lisää blogikirjoituksia
03 JUL 2020

Heinäkuun loppupuolen peliuutuudet

Paper Mario - The Origami King / Nintendo Switch / 17.7.202 Lähde Prinsessa Peachin, Marion ja Luigin kanssa osallistumaan valtakunnan origami-festivaaliin. 
Näyttää siltä, että... Lue lisää

  • 0 kommenttia
26 JUN 2020

Heinäkuun alun pelijulkaisut

Iron Man (PS VR) / PlayStation 4 / 3.7.2020 HUOM! Peli vaatii 2 kpl PlayStation®Move-ohjaimia! Pistä PlayStation VR -lasit päähäsi, pukeudu legendaarisen Marvel-supersankarin... Lue lisää

  • 0 kommenttia
25 JUN 2020

The Last of Us Part II on täydellinen elämys

Harvaa peliä olen odottanut niin paljon kuin viime viikolla ilmestynyttä The Last of Us Part II . Peli onnistuu lunastamaan henkilökohtaisesti sille asettamani täysin kohtuuttomat... Lue lisää

  • 0 kommenttia
31 MAY 2020

Kesäkuun pelijulkaisut

Dynasty Warriors 9 - Playstation Hits / PlayStation 4 / 2.6.2020 Täysin avoimen pelimaailman taistelupeli, jossa pelaajat voivat vapaasti seurata joko peliin kirjoitettua päätarinaa taikka... Lue lisää

  • 0 kommenttia
29 MAY 2020

Liian vaikeat pelit - vai onko sellaisia?

Kyselin Discshopin FB-sivuilla teiltä, miten suhtaudutte vaikeisiin peleihin. Yleensä ensimmäisenä mieleen tulee useimmille luonnollisesti Dark Souls -pelisarja, mutta itselleni asia... Lue lisää

  • 7 kommenttia
19 MAY 2020

Final Fantasy -pelit jaksavat yllättää

En ole aiemmin ollut mikään suuri Final Fantasy -pelien fani. Silloin tällöin olen kokeillut uusia julkaisuja, mutta en sitoutunut tarinoihin ja pelin päättämiseen oikeastaan koskaan... Lue lisää

  • 0 kommenttia
29 APR 2020

Toukokuun pelijulkaisut

Big Pharma Special Edition / PlayStation 4, Nintendo Switch / 8.5.2020 Special Edition sisältää Big Pharma -pelin, tarrasetin, sydän origamin ja "Marketing and Malpractice DLC" -lisäosan.... Lue lisää

  • 0 kommenttia
19 APR 2020

Ne naiset ihanaiset!

Kansainvälisenä naistenpäivänä kyselin teiltä Facebookissa kuka pelien naishahmo on tehnyt teihin suurimman vaikutuksen ja kuka on suosikkinne. Oma suhteeni naishahmoihin on kimurantti. Minusta on... Lue lisää

  • 4 kommenttia
12 APR 2020

Final Fantasy VII Remake - odotuksen arvoinen

Aika moni meistä on odottanut Final Fantasy VII Remakea kuin kuuta nousevaa. Suurimmaksi osaksi peli onkin lunastanut sille ladatut odotukset, vaikka täysin vaivatonta ja pilvissä... Lue lisää

  • 0 kommenttia
01 APR 2020

Huhtikuun pelijulkaisut

Resident Evil 3 - Nemesis / PlayStation 4, Xbox One / 3.4.2020 Jill Valentine on yksi viimeisistä jäljellä olevista Umbrellan hirmutekojen todistajista Raccoon Cityssä. Umbrella haluaa... Lue lisää

  • 0 kommenttia

Asiakaspalvelu

asiakaspalvelu@discshop.fi

Discshop Alandia Oy

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

18:00

Tilaa ennen 18:00 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2020 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se