18.00
Tilaa ennen 18.00: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Peliblogi

16 MAR 2019

Kamala peli - ja niin hyvä



Pari viikkoa sitten mainitsin, että olen vihdoin päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja aloittaa jo kauan kiinnostelleen Resident Evil VII: Biohazard - pelin. Tämä peli on siitä itselleni surullisen kuuluisa, etten aikoinaan uskaltanut pelata edes demoa läpi, vaan jäin jumittelemaan kellariin laskeutumisen kanssa. Onneksi päivät pitenevät, ja otin urakakseni pelata pelkäämääni peliä aina valoisaan aikaan (saa nauraa).

Resident Evil pelit ovat minulle tuttua kauraa, mutta jostain syystä juuri Biohazardin teemat ja kuvasto ovat aiheuttaneet minussa pelonväristyksiä. Karseiden tarinoiden alta kuoriutuu kuitenkin astetta pelottavampi, mutta silti aito RE-kokemus, jota en onneksi jättänyt väliin. Peli on visuaalisesti hieno, paitsi silloin kun se ei ole. En puhu nyt rumista niljakkeista, joita ryömii esiin joka kulman takaa. Kuvasto on epätasaista. Jäin toisinaan vastoin vaistojani ihastelemaan kauniita autioita käytäviä, joissa kuunvalo loisti kauniisti valaisten. Seuraavassa hetkessä olin hiekkaisessa kellarissa, jonka käytävien tekstuurit olivat luokattoman huonoja ja kolhoja.

Peliä voi kehua hyvästä toiminnasta. Ammuskelu ja esimerkiksi pommien käyttäminen on tehokasta ja helppoa. Kertaakaan itselleni ei tullut tunnetta, että örkit eivät kaatuisi pelin kömpelyyden vuoksi. Ongelma oli joka kerta ohjaimen tässä päässä, kun paniikki ja hutiloitu tähtäys eivät onnistuneet kaatamaan vihulaisia tarpeeksi nopeasti. Eri asia on, onko alituisessa luotien keräilyssä ja niiden säästelyssä lopulta mitään järkeä. Niihin kuitenkin Resident Evil -pelit perustuvat, eikä mukaan kannata lähteä jos tällainen ei miellytä. Itse nautin kuitenkin, heti paniikin lauettua, toiminnasta ja säästeliäästä ammuskelusta täysin siemauksin.

Tarinaltaan RE VII on messevää tarinointia ja pahimpia painajaisia samassa paketissa. Tarina alkaa autiosta talosta, jossa kaikki pelottaa oven auettua, mutta johtaa pelaajan kohti kuoleman täyteisiä käytäviä kohti paljon jotain suurempaa. Parhaimmillaan, ja pelottavimmillaan, peli onkin kun pelaaja joutuu hiippailemaan vastustajaa pakoon ilman taistelua. Vietin monta hikistä hetkeä odotellen äänten etääntymistä, ja mietin milloin uskallan lähteä liikenteeseen. Pelko laukeaa heti, kun toiminta pääsee käyntiin. Ainakaan itseäni eivät elämää suuremman kokoiset örjäkkeet pelota, vaan huomio keskittyy taktiseen tekemiseen, eli siihen, miten olio saadaan kaadettua. Resident Evil -pelit ovat ymmärtäneet, että se mitä ei näe on aina sata kertaa pelottavampaa. Pimeät kellarit ja tyhjät käytävät ovat tehokkaammin sykettä nostattavia kuin kerrostalon kokoinen vastustaja. Huomasin, että pelin tunnelmassa on paljon samaa kuin esimerkiksi Alien Isolation - pelissä﹕kökin hiljaa paikallani, enkä uskaltanut liikkua vaikka pakko olisi.

Ainoana varsinaisena miinuspuolena pelissä pitäisin hieman liikaa tahatonta haahuilua edistävää tarinan ohjausta. Asiat pitää suorittaa pelissä tietyssä järjestyksessä, jotta palapelit ja eteneminen ovat mahdollisia. Monta kertaa olin tarinan aikana hetken hukassa, ja juoksentelin samoja alueita turhaan moneen kertaan läpi. Jos tarinassa eteneminen, ja vaikka tietyn oven aukaisu, vaatii kerrosten välillä juoksentelua ja pienen tavaran löytymistä, olisi kiva että asiaan saisi joko hieman enemmän vinkkejä tai jopa ohjaavan merkin. Huomasin, että paljon oli kiinni myös muististani, kartasta huolimatta. Missä kerroksessa ja minkä oven vieressä se sulake olikaan, jonka näin tunti sitten? Olenko jo käynyt tässä huoneessa, ja miksi en löytänyt tarpeellisia tavaroita vaikka mielestäni kalusin joka kolkan huolellisesti?



Nämä ovat pieniä murheita, eivätkä nakertaneet pelinautintoani millään tavalla. Läpäisin pelin vajaassa 10 tunnissa, mikä on näin emotionaalisesti kuluttavalle pelille erinomainen kesto. En usko, että olisin kestänyt hiippailua ja pelkäämistä enää yhtään kauempaa. Resident Evil VII: Biohazard osoitti, että pelkureiden panostus kannattaa - tuloksena on hieno pelikokemus, jota en kyllä varmasti ikinä enää tule pelaamaan läpi uudestaan.

Kauhupelien alennusmyynti löytyy täältä >>

Skye Borg

Aiemmat blogikirjoitukset

Lisää blogikirjoituksia
10 MAR 2019

Maaliskuun lopun pelijulkaisut

Maaliskuun toinen puolisko on myös täynnä uutuuksia, joten eiköhän hypätä suoraan asiaan! Kehitä omat nokkelat keinosi kostaa Bloodbornen ja Dark Souls -sarjan kehittäjä FromSoftwaren täysin... Lue lisää

  • 0 kommenttia
03 MAR 2019

Lisää pelidemoja, kiitos!

Uusia pelejä hankkiessa kyseessä on aina pieni riski. Pelit, varsinkin AAA-luokan pelit, eivät varsinaisesti ole huokeita hinnoiltaan. Ainakaan oma budjettini ei veny ostamaan joka... Lue lisää

  • 0 kommenttia
24 FEB 2019

Maaliskuun alun pelijulkaisut

Miten ensi viikolla voi alkaa jo maaliskuu, kun vielä hetki sitten vedettiin laskiaispullia posket pulleina? Niin tai näin, maaliskuu on jälleen täynnä peliuutuuksia, joten pilkoimme trailerit... Lue lisää

  • 0 kommenttia
17 FEB 2019

Far Cry New Dawn - todella hieno pelikokemus

Erinomaisen Far Cry 5 -pelin jälkeen odotukset olivat tietenkin korkealla Far Cry New Dawnin suhteen. Ensimmäistä kertaa pelisarjan historiassa tarina jatkuu edellisen osan... Lue lisää

  • 0 kommenttia
10 FEB 2019

Far Cry New Dawn on kohta täällä - mitä me jo tiedämme?

Yksi vuoden odotetuimpia uutuuspelejä tälle bloggaajalle on ensi viikolla ilmestyvä Far Cry New Dawn . Ensimmäistä kertaa pelisarjan historiassa samaa tarinaa jatketaan... Lue lisää

  • 0 kommenttia
03 FEB 2019

Helmikuun lopun pelijulkaisut

Kuten puhetta oli, on helmikuun pelijulkaisut jaettu kahteen postaukseen. Uutuuksia on tulossa vaikuttava määrä, ja onneksi niistä löytyy mukavasti vaihtelua sekä julkaisuja muutaman isomman pelin... Lue lisää

  • 0 kommenttia
28 JAN 2019

Helmikuun alun pelijulkaisut

Helmikuu on kuukautena hieman lyhyempi, mutta pelaajia hemmotellaan oikein urakalla. Tulossa on joukko vuoden odotetuimpia pelejä ja pelattavasta ei todellakaan ole pulaa. Siksi helmikuun... Lue lisää

  • 0 kommenttia
19 JAN 2019

Kyllä maittaa Resident Evil 2:n uusi tuleminen

En ole vieläkään ottanut itseäni niskasta kiinni, ja lähtenyt Resident Evil VII: Biohazard -pelin matkaan. Pelin demohan oli aikoinaan niin tehokas, että päätin kiertää pelin... Lue lisää

  • 0 kommenttia
13 JAN 2019

Minecraft tv-sarjan ja pelin hybridinä - onnistunut veto?

Jo vuosikymmeniä pelanneena voisi luulla, että otan uudet pelimuodot vastaan innolla. Vaikka interaktiiviset elokuvat eivät sinällään ole mikään uusi asia, on viime kuukausien aikana... Lue lisää

  • 0 kommenttia
05 JAN 2019

Onko sitä tänä vuonna tulossa mitään pelattavaa?

Mikä on parempaa kuin uusi vuosi ja uudet pelit? Pelivuosi 2019 näyttää nopeasti vilkaistuna melko lupaavalta, vaikka viime vuosi hemmottelikin pelaajia enemmän kuin oli melkein luvallista. Tässä... Lue lisää

  • 0 kommenttia

Asiakaspalvelu

asiakaspalvelu@discshop.fi

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

18:00

Tilaa ennen 18:00 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2019 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se