18.00
Tilaa ennen 18.00: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Peliblogi

18 APR 2019

Sanotaan pomotappeluille nykymuodossaan jo heipat



Minulla on villi ehdotus. Mitä jos jätettäisiin pomotappelut 2000-luvun alkuun, ja siirryttäisiin pelien kehittämisessä eteenpäin, unohtaen nämä kaiken ilon imevät pelisessiot?

En varmasti ole ainut pelaaja, joka on toisinaan pohtinut pomotappeluiden tarpeellisuutta sekä järkevyyttä. Tosiasiahan on, että hyvin harvoin ne tarjoavat mitään uutta vaan enemmänkin ne toistavat vanhaa tuttua kaavaa. Enkä puhu yhden peliin sisällä toistuvasta kaavasta, vaan pomotappeluiden geneerisestä luonteesta: kun on kokenut yhden pomon, on kokenut ne kaikki. Pomotappelut ovat peliteollisuuden yksi sitkeimmin pysyviä piirteitä, ja olen saanut niistä tarpeekseni.

Kärjistän asiaa tahallani, jotta pomotappeluiden ydinongelma tulisi esiin. Pohjimmiltaan nämä peliin asetetut taistelut noudattavat huvittavan yleistä kaavaa pelistä riippumatta. Pelaaja etenee pisteeseen A, jossa odottaa yksi tarinan pahiksista. Seuraa kamala vääntö, jonka aikana pelaaja löytää vastustajan heikkoudet, ja hyödyntää näitä toistamalla samaa kaavaa kunnes tuntuu, että aivot putoavat päästä. Tämä tietenkin siinä tapauksessa, etteivät pelaajan sormet ole jo krampanneet yrityksen ja erehdyksen aallokossa hetkiä aiemmin. Tämä toistuu läpi pelin, kunnes lopussa odottaa vielä pahempi vastustaja. Rehellisyyden nimissä, tämä ei kuulosta nykypäivänä enää kovin mielenkiintoiselta.

Kyse ei ole myöskään siitä, että pelit tulisi tehdä helpommiksi pelata kaikille. On totta, että peleissä olisi hyvä olla oikokeinoja sekä vaikeusasteita usean eri tason pelaajille. Kaikilla meistä ei ole panostaa ajallisesti kymmeniä tunteja kerätäksemme huippuvarustuksen pahiksen lyömiseen. Ihmisillä on myös fyysisiä pelaamista rajoittavia tekijöitä, jotka voivat pahimmillaan aiheuttaa sen, että pelissä tie nousee pystyyn koska esimerkiksi kyky painella nappeja salamannopeasti ja toistuvasti ei yksinkertaisesti ole kaikille mahdollista. Pohjimmiltaan kyse ei kuitenkaan ole edes tästä - vaan yksinkertaisesti siitä, että pomotappelut ovat vanhanaikaisia, tuhanteen kertaan nähtyjä ja suoraan sanottuna laiskan pelinkehittäjän ratkaisu pelin etenemiseen.

Miksi paha vastustaja täytyy aina kaataa eeppisessä matsissa, jollaisia on nähty tuhansia? Mitä ihmeellistä tai kokemisen arvoista tällainen pelihetki oikein tarjoaa? Jotkut voivat kokea selättämisen jonkinasteisena työvoittona, mutta itselleni kyse on kekseliäisyyden puutteesta. Pahimmillaan ero pomotappelun ja normaalin pelissä etenemisen välillä on valtava. Näin kävi esimerkiksi hienossa Far Cry New Dawn -pelissä, jossa pelaaminen sujui kuin rasvattu, kunnes ns. isoja pahoja vastustajia tuli vastaan tarinan käännekohdissa. Kontrasti oli suuri, ja turhautti kovasti, sillä pelin tunnelma katkesi totaalisesti näissä hetkissä.

Jos pomotappeluita halutaan jatkossa sisällyttää peleihin, olisi niiden uudistuttava fiksusti. Pomon lyömiseen on tarjottava useita ratkaisuja, eikä puhdasta napin hakkausta, ampumista ja väistelyä. Samoin taistelun on tuotava tarinaan aidosti jotain lisää, kuten Far Cry 5 onnistui tekemään, tehden jokaisesta kaadetusta Seedin jäsenestä osan eteenpäin johtavaa tarinaa.

Kysymys lieneekin se, kuka pahastuisi jos pomotappelut loistaisivat poissa olollaan tulevissa peleissä? Kuka haluaa näitä kohtauksia tahkota, kuvitellen olevansa oikean elämän sankari selätettyään digivihollisen? Tai, mitä jos peleihin lisättäisiin ominaisuus, jolla pomotappelun voisi skipata ja katsoa esimerkiksi välikohtauksena pelaamisen sijaan? Totuushan on kuitenkin se, että pomotappelut on voitettava edetäkseen. Itse en ole niistä kiinnostunut, enkä jaksa niille kovin montaa mahdollisuutta antaa. Annetaan meille siis vaihtoehto siirtyä sujuvasti eteenpäin, ja siirtyä samalla pelaamisessa ja tarinan kertomisessa aidosti 2010-luvulle.

Skye Borg

Aiemmat blogikirjoitukset

Lisää blogikirjoituksia
26 MAY 2019

Kesäkuun alkupuolen pelit

Kesäkuussa voi olla lämmintä, mutta tälle kuukaudelle on luvassa niin paljon uutuuksia, että jaamme jälleen julkaisut kahteen eri postaukseen. The Elder Scrolls Online Elsweyr / 4.6.2019 /... Lue lisää

  • 0 kommenttia
19 MAY 2019

Kulunutkin aihe kiinnostaa kun tekijät osaavat asiansa

Kun pelaa pelejä tarpeeksi pitkään, on luonnollista odottaa pientä leipääntymistä itseään toistaviin konsepteihin ja teemoihin. Siksi onkin mahtavaa huomata pelaavansa peliä, joka palauttaa uskon... Lue lisää

  • 0 kommenttia
12 MAY 2019

Days Gone - Zen ja moottoripyörän kunnossapito

Harva peli on ottanut minua otteeseensa, sekä yllättänyt positiivisesti, niin täydellisesti kuin Days Gone . Periaatteessa kyseessä on peleistä ja elokuvista hyvinkin tuttu tarina,... Lue lisää

  • 0 kommenttia
05 MAY 2019

Nykypelien paras puoli on niiden pitkäikäisyys

Kyllä nykypäivänä vaan kelpaa olla pelaaja. En puhu nyt alan teknisestä kehittymisestä ja kuinka komealta kaikki näyttää. Puhun siitä yksinkertaisesta pelaamisen puolesta, joka usein... Lue lisää

  • 0 kommenttia
27 APR 2019

Toukokuun pelijulkaisut

Ulkona paistaa aurinko, mutta pelit tarjoavat hyvän syyn pysytellä ainakin välillä sisällä. Torjuaksemme raikkaan ilman myrkytystä tarjoamme tässä toukokuun peliuutuudet - joskus koti on kiva... Lue lisää

  • 0 kommenttia
14 APR 2019

Onneksi löysin tämänkin väliin jääneen pelin pariin

Pelien spin-offit eivät ole aina jaksaneet ainakaan minua kiinnostaa, mutta toisinaan vastaan tulee helmiä joiden pariin olisi pitänyt siirtyä jo paljon aiemmin. On hieman hankala... Lue lisää

  • 0 kommenttia
05 APR 2019

Näille peleille te haluatte jatkoa - ja heti

Utelias pelibloggari miettii usein, mitä muiden pelaajien päässä liikkuu - ja hyvä niin. Kyselin Discshopin Facebookissa tällä viikolla, mikä peli ansaitsee mielestänne jatko-osan tai pitäisi... Lue lisää

  • 2 kommenttia
30 MAR 2019

Huhtikuun pelijulkaisut

Huhtikuussa pelataan paljon Nintendo Switchillä, mutta myös muille löytyy pelattavaa - ainakin jos on kiinnostunut maailmanlopun herkistä tunnelmista ja rehellisestä turpaan mättämisestä!... Lue lisää

  • 0 kommenttia
24 MAR 2019

Antakaa minun pitää peleistäni fyysiset kopiot

Minua saa ihan suoraan haukkua vanhanaikaiseksi. Sitkeät huhut siitä, että Microsoft julkaisisi tulevaisuudessa pelikonsolin ilman levyasemaa ovat saaneet minut kaipaamaan jälleen kerran... Lue lisää

  • 0 kommenttia
16 MAR 2019

Kamala peli - ja niin hyvä

Pari viikkoa sitten mainitsin, että olen vihdoin päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja aloittaa jo kauan kiinnostelleen Resident Evil VII: Biohazard - pelin. Tämä peli on siitä... Lue lisää

  • 0 kommenttia

Asiakaspalvelu

asiakaspalvelu@discshop.fi

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

18:00

Tilaa ennen 18:00 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2019 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se