18.00
Tilaa ennen 18.00: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Peliblogi

18 APR 2019

Sanotaan pomotappeluille nykymuodossaan jo heipat



Minulla on villi ehdotus. Mitä jos jätettäisiin pomotappelut 2000-luvun alkuun, ja siirryttäisiin pelien kehittämisessä eteenpäin, unohtaen nämä kaiken ilon imevät pelisessiot?

En varmasti ole ainut pelaaja, joka on toisinaan pohtinut pomotappeluiden tarpeellisuutta sekä järkevyyttä. Tosiasiahan on, että hyvin harvoin ne tarjoavat mitään uutta vaan enemmänkin ne toistavat vanhaa tuttua kaavaa. Enkä puhu yhden peliin sisällä toistuvasta kaavasta, vaan pomotappeluiden geneerisestä luonteesta: kun on kokenut yhden pomon, on kokenut ne kaikki. Pomotappelut ovat peliteollisuuden yksi sitkeimmin pysyviä piirteitä, ja olen saanut niistä tarpeekseni.

Kärjistän asiaa tahallani, jotta pomotappeluiden ydinongelma tulisi esiin. Pohjimmiltaan nämä peliin asetetut taistelut noudattavat huvittavan yleistä kaavaa pelistä riippumatta. Pelaaja etenee pisteeseen A, jossa odottaa yksi tarinan pahiksista. Seuraa kamala vääntö, jonka aikana pelaaja löytää vastustajan heikkoudet, ja hyödyntää näitä toistamalla samaa kaavaa kunnes tuntuu, että aivot putoavat päästä. Tämä tietenkin siinä tapauksessa, etteivät pelaajan sormet ole jo krampanneet yrityksen ja erehdyksen aallokossa hetkiä aiemmin. Tämä toistuu läpi pelin, kunnes lopussa odottaa vielä pahempi vastustaja. Rehellisyyden nimissä, tämä ei kuulosta nykypäivänä enää kovin mielenkiintoiselta.

Kyse ei ole myöskään siitä, että pelit tulisi tehdä helpommiksi pelata kaikille. On totta, että peleissä olisi hyvä olla oikokeinoja sekä vaikeusasteita usean eri tason pelaajille. Kaikilla meistä ei ole panostaa ajallisesti kymmeniä tunteja kerätäksemme huippuvarustuksen pahiksen lyömiseen. Ihmisillä on myös fyysisiä pelaamista rajoittavia tekijöitä, jotka voivat pahimmillaan aiheuttaa sen, että pelissä tie nousee pystyyn koska esimerkiksi kyky painella nappeja salamannopeasti ja toistuvasti ei yksinkertaisesti ole kaikille mahdollista. Pohjimmiltaan kyse ei kuitenkaan ole edes tästä - vaan yksinkertaisesti siitä, että pomotappelut ovat vanhanaikaisia, tuhanteen kertaan nähtyjä ja suoraan sanottuna laiskan pelinkehittäjän ratkaisu pelin etenemiseen.

Miksi paha vastustaja täytyy aina kaataa eeppisessä matsissa, jollaisia on nähty tuhansia? Mitä ihmeellistä tai kokemisen arvoista tällainen pelihetki oikein tarjoaa? Jotkut voivat kokea selättämisen jonkinasteisena työvoittona, mutta itselleni kyse on kekseliäisyyden puutteesta. Pahimmillaan ero pomotappelun ja normaalin pelissä etenemisen välillä on valtava. Näin kävi esimerkiksi hienossa Far Cry New Dawn -pelissä, jossa pelaaminen sujui kuin rasvattu, kunnes ns. isoja pahoja vastustajia tuli vastaan tarinan käännekohdissa. Kontrasti oli suuri, ja turhautti kovasti, sillä pelin tunnelma katkesi totaalisesti näissä hetkissä.

Jos pomotappeluita halutaan jatkossa sisällyttää peleihin, olisi niiden uudistuttava fiksusti. Pomon lyömiseen on tarjottava useita ratkaisuja, eikä puhdasta napin hakkausta, ampumista ja väistelyä. Samoin taistelun on tuotava tarinaan aidosti jotain lisää, kuten Far Cry 5 onnistui tekemään, tehden jokaisesta kaadetusta Seedin jäsenestä osan eteenpäin johtavaa tarinaa.

Kysymys lieneekin se, kuka pahastuisi jos pomotappelut loistaisivat poissa olollaan tulevissa peleissä? Kuka haluaa näitä kohtauksia tahkota, kuvitellen olevansa oikean elämän sankari selätettyään digivihollisen? Tai, mitä jos peleihin lisättäisiin ominaisuus, jolla pomotappelun voisi skipata ja katsoa esimerkiksi välikohtauksena pelaamisen sijaan? Totuushan on kuitenkin se, että pomotappelut on voitettava edetäkseen. Itse en ole niistä kiinnostunut, enkä jaksa niille kovin montaa mahdollisuutta antaa. Annetaan meille siis vaihtoehto siirtyä sujuvasti eteenpäin, ja siirtyä samalla pelaamisessa ja tarinan kertomisessa aidosti 2010-luvulle.

Skye Borg

Aiemmat blogikirjoitukset

Lisää blogikirjoituksia
14 JUL 2019

Ovatko pelit oikeasti liian kalliita?

Usein manaan pelien kalleutta. Kaltaiselleni pienituloiselle ihmiselle on todella suuri panostus laittaa yhteen peliin 60 euroa; sillä rahalla kun saisi paljon muutakin tehtyä ja ostettua. Siksi... Lue lisää

  • 0 kommenttia
12 JUL 2019

Erinomainen kaahailupeli koko perheelle

Vaikka itse en niin ajopeleistä välitä, niin saadessani kokeiluun Crash Team Racing Nitro-Fueled -pelin ajattelin, että tätä minäkin voin lähteä kokeilemaan. Yleensä olen tutumpi... Lue lisää

  • 0 kommenttia
30 JUN 2019

Heinäkuun pelijulkaisut

Heinäkuussa ei paljon uutuuksia julkaista, mutta siitä huolimatta tarjonnassa on jokaiselle jotakin kiinnostavaa. Lisäksi kuun lopussa rynnätään taas Wolfensteinin pariin, joten kyllä heinäkuukin... Lue lisää

  • 0 kommenttia
23 JUN 2019

Pitkiä niiden pelien pitää olla!

Luin hieman hämmentyneenä Pelaajalehden kyselyn vastauksia tässä eräänä kauniin päivänä. Sivusto oli kysynyt lukijoiltaan, mikä on sopiva pelin pituus, kun on kyse AAA-luokan pelistä... Lue lisää

  • 0 kommenttia
15 JUN 2019

E3 yllätti ja vakuutti - mitä kaikkea onkaan luvassa?

E3 -messut ja niiden aiheuttama hässäkkä on ohi, mutta uutisia ja julkistuksia puidaan vielä pitkään. Jokaisella on varmasti omat kohokohtansa, joten jonkinlainen kooste uutisista lienee... Lue lisää

  • 0 kommenttia
09 JUN 2019

E3 -messujen myllytys alkaa nyt

E3-messut ovat taas täällä. Videopelien suurin vuosittainen tapahtuma on meille pelaajille yhtä juhlaa, sillä peliuutisia, julkistuksia ja trailereita tulee joka tuutista. Onneksi myös ne,... Lue lisää

  • 0 kommenttia
02 JUN 2019

Kesäkuun uutuuspelit, loppukuun julkaisut

Boodstained: Ritual of the Night / 21.6.2019 / PlayStation 4, Xbox One Bloodstained: Ritual of the Night on goottikauhua tarjoava toimintapeli, joka yhdistelee RPG-elementtejä... Lue lisää

  • 0 kommenttia
26 MAY 2019

Kesäkuun alkupuolen pelit

Kesäkuussa voi olla lämmintä, mutta tälle kuukaudelle on luvassa niin paljon uutuuksia, että jaamme jälleen julkaisut kahteen eri postaukseen. The Elder Scrolls Online Elsweyr / 4.6.2019 /... Lue lisää

  • 0 kommenttia
19 MAY 2019

Kulunutkin aihe kiinnostaa kun tekijät osaavat asiansa

Kun pelaa pelejä tarpeeksi pitkään, on luonnollista odottaa pientä leipääntymistä itseään toistaviin konsepteihin ja teemoihin. Siksi onkin mahtavaa huomata pelaavansa peliä, joka palauttaa uskon... Lue lisää

  • 0 kommenttia
12 MAY 2019

Days Gone - Zen ja moottoripyörän kunnossapito

Harva peli on ottanut minua otteeseensa, sekä yllättänyt positiivisesti, niin täydellisesti kuin Days Gone . Periaatteessa kyseessä on peleistä ja elokuvista hyvinkin tuttu tarina,... Lue lisää

  • 0 kommenttia

Asiakaspalvelu

asiakaspalvelu@discshop.fi

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

18:00

Tilaa ennen 18:00 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2019 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se