18.00
Tilaa ennen 18.00: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Peliblogi

18 APR 2019

Sanotaan pomotappeluille nykymuodossaan jo heipat



Minulla on villi ehdotus. Mitä jos jätettäisiin pomotappelut 2000-luvun alkuun, ja siirryttäisiin pelien kehittämisessä eteenpäin, unohtaen nämä kaiken ilon imevät pelisessiot?

En varmasti ole ainut pelaaja, joka on toisinaan pohtinut pomotappeluiden tarpeellisuutta sekä järkevyyttä. Tosiasiahan on, että hyvin harvoin ne tarjoavat mitään uutta vaan enemmänkin ne toistavat vanhaa tuttua kaavaa. Enkä puhu yhden peliin sisällä toistuvasta kaavasta, vaan pomotappeluiden geneerisestä luonteesta: kun on kokenut yhden pomon, on kokenut ne kaikki. Pomotappelut ovat peliteollisuuden yksi sitkeimmin pysyviä piirteitä, ja olen saanut niistä tarpeekseni.

Kärjistän asiaa tahallani, jotta pomotappeluiden ydinongelma tulisi esiin. Pohjimmiltaan nämä peliin asetetut taistelut noudattavat huvittavan yleistä kaavaa pelistä riippumatta. Pelaaja etenee pisteeseen A, jossa odottaa yksi tarinan pahiksista. Seuraa kamala vääntö, jonka aikana pelaaja löytää vastustajan heikkoudet, ja hyödyntää näitä toistamalla samaa kaavaa kunnes tuntuu, että aivot putoavat päästä. Tämä tietenkin siinä tapauksessa, etteivät pelaajan sormet ole jo krampanneet yrityksen ja erehdyksen aallokossa hetkiä aiemmin. Tämä toistuu läpi pelin, kunnes lopussa odottaa vielä pahempi vastustaja. Rehellisyyden nimissä, tämä ei kuulosta nykypäivänä enää kovin mielenkiintoiselta.

Kyse ei ole myöskään siitä, että pelit tulisi tehdä helpommiksi pelata kaikille. On totta, että peleissä olisi hyvä olla oikokeinoja sekä vaikeusasteita usean eri tason pelaajille. Kaikilla meistä ei ole panostaa ajallisesti kymmeniä tunteja kerätäksemme huippuvarustuksen pahiksen lyömiseen. Ihmisillä on myös fyysisiä pelaamista rajoittavia tekijöitä, jotka voivat pahimmillaan aiheuttaa sen, että pelissä tie nousee pystyyn koska esimerkiksi kyky painella nappeja salamannopeasti ja toistuvasti ei yksinkertaisesti ole kaikille mahdollista. Pohjimmiltaan kyse ei kuitenkaan ole edes tästä - vaan yksinkertaisesti siitä, että pomotappelut ovat vanhanaikaisia, tuhanteen kertaan nähtyjä ja suoraan sanottuna laiskan pelinkehittäjän ratkaisu pelin etenemiseen.

Miksi paha vastustaja täytyy aina kaataa eeppisessä matsissa, jollaisia on nähty tuhansia? Mitä ihmeellistä tai kokemisen arvoista tällainen pelihetki oikein tarjoaa? Jotkut voivat kokea selättämisen jonkinasteisena työvoittona, mutta itselleni kyse on kekseliäisyyden puutteesta. Pahimmillaan ero pomotappelun ja normaalin pelissä etenemisen välillä on valtava. Näin kävi esimerkiksi hienossa Far Cry New Dawn -pelissä, jossa pelaaminen sujui kuin rasvattu, kunnes ns. isoja pahoja vastustajia tuli vastaan tarinan käännekohdissa. Kontrasti oli suuri, ja turhautti kovasti, sillä pelin tunnelma katkesi totaalisesti näissä hetkissä.

Jos pomotappeluita halutaan jatkossa sisällyttää peleihin, olisi niiden uudistuttava fiksusti. Pomon lyömiseen on tarjottava useita ratkaisuja, eikä puhdasta napin hakkausta, ampumista ja väistelyä. Samoin taistelun on tuotava tarinaan aidosti jotain lisää, kuten Far Cry 5 onnistui tekemään, tehden jokaisesta kaadetusta Seedin jäsenestä osan eteenpäin johtavaa tarinaa.

Kysymys lieneekin se, kuka pahastuisi jos pomotappelut loistaisivat poissa olollaan tulevissa peleissä? Kuka haluaa näitä kohtauksia tahkota, kuvitellen olevansa oikean elämän sankari selätettyään digivihollisen? Tai, mitä jos peleihin lisättäisiin ominaisuus, jolla pomotappelun voisi skipata ja katsoa esimerkiksi välikohtauksena pelaamisen sijaan? Totuushan on kuitenkin se, että pomotappelut on voitettava edetäkseen. Itse en ole niistä kiinnostunut, enkä jaksa niille kovin montaa mahdollisuutta antaa. Annetaan meille siis vaihtoehto siirtyä sujuvasti eteenpäin, ja siirtyä samalla pelaamisessa ja tarinan kertomisessa aidosti 2010-luvulle.

Skye Borg

Aiemmat blogikirjoitukset

Lisää blogikirjoituksia
17 NOV 2019

Hyvä tarina vai pelattavuus, onko aina valittava jompikumpi?

Pelaajana on usein kahden vaiheilla monessakin mielessä. Pelien hankkiminen on kallista puuhaa, ja kompromisseja joutuu tekemään. Kaikkea ei voi hankkia, mutta ahkeralle pelaajalle... Lue lisää

  • 0 kommenttia
10 NOV 2019

Greedfall on erinomainen peli, joka täyttää Dragon Agen jättämän aukon

Olen nyt parin viikon ajan pelannut mitä erinomaisinta peliä nimeltä Greedfall . Aivan liian vähälle huomiolle jäänyt roolipeliseikkailu on erinomainen välipala niille, jotka ovat... Lue lisää

  • 0 kommenttia
29 OCT 2019

Marraskuun lopun pelijulkaisut

Narcos - Rise of the Cartels / 8.11.2019 / Xbox One, PlayStation 4 Tervetuloa 1980-luvun Kolumbiaan. El Patrónin imperiumin tulet on sytytetty, sen vaikutusvalta ylittää rajat ja... Lue lisää

  • 0 kommenttia
27 OCT 2019

Marraskuun alun peliuutuudet

Aladdin and the Lion King / 1.11.2019 / Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One Kaksi legendaarista Disneyn klassikkopeliä saapuu uudelleen remasteroituna 1080p grafiikalla.
Lähde... Lue lisää

  • 0 kommenttia
13 OCT 2019

Pelit eivät ole politiikasta erillään elävä saareke

Pelaaminen ja politiikka eivät monen mielestä kuulu yhteen, eikä niillä pitäisi olla mitään tekemistä toistensa kanssa. On kuitenkin hyvin naivia kuvitella, että maailman suosituin viihdemuoto... Lue lisää

  • 0 kommenttia
08 OCT 2019

Lokakuun lopun peliuutuudet

Farming Simulator 19 / 22.10.2019 / Xbox One, PlayStation 4, pc Kaikkien aikojen farmisimulaattori palaa parempana kuin koskaan. Mukana on sarjan kattavin ajoneuvovalikoima, mukaan lukien... Lue lisää

  • 0 kommenttia
30 SEP 2019

Lokakuun alun peliuutuudet

Ghost Recon - Breakpoint / Xbox One, PlayStation 4 / 4.10.2019 Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint asettaa Sinut Ghostien saappaisiin, jotka ovat vihollislinjojen taakse jääneiden... Lue lisää

  • 0 kommenttia
29 SEP 2019

Pikatestissä Ghost Recon - Breakpoint

Joskus sitä lähtee mielenkiinnosta pelien pariin, jotka aidosti houkuttavat mutta tiedät jo etukäteen olevan sinulle melko mahdottomia pelata. Kyllähän sitä voi hakata päätä seinään... Lue lisää

  • 0 kommenttia
20 SEP 2019

Pelitulvan keskellä on hankala tehdä päätöksiä - vai onko?

Mistä ne uudet pelihankinnat saavat alkunsa? Olen tässä viime aikoina pyöritellyt ajatusta päässäni useaan otteeseen, kun tuntuu että mihinkään peliuutuuteen ei osaa tarttua heti... Lue lisää

  • 0 kommenttia
08 SEP 2019

Syyskuun uudet pelijulkaisut

PES 2020 / Xbox One, PlayStation 4 / 10.9.2019 ES 2020 jatkaa pelisarjan tinkimätöntä realismin tavoittelua tarjoten merkittäviä uudistuksia niin pelikentällä kuin sen ulkopuolellakin.... Lue lisää

  • 0 kommenttia

Asiakaspalvelu

asiakaspalvelu@discshop.fi

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

18:00

Tilaa ennen 18:00 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2019 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se