18.00
Tilaa ennen 18.00: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Peliblogi

08 JUL 2018

Väkivalta on hyvä lyömäase, peleissäkin

Pelit ja niiden teemojen synkkyys nousevat tapetille yhä uudestaan ja uudestaan. Joskus asia menee mielestäni nillityksen puolelle, kuten toinen esimerkeistäni tällä viikolla kertoo. Toistuva keskustelu ja niiden nosto esiin osoittavat kuitenkin, että jotkut pelaajat pitävät pelien maailmaa tyhjänä kankaana, jolle saa maalata millaisia kuvastoja tahansa, ilman vastuuta ja valvontaa. Samoin jotkut tuntuvat odottavan, että asiasta ei saisi edes nousta keskustelua, vaan pelaamista pidetään viihteen viimeisenä villin lännen linnoituksena jossa kritiikkiä pelin teemoja kohtaan ei saisi edes osoittaa.

Kaksi eteeni hypännyttä keskustelua eivät liity toisiinsa edes teemoiltaan mitenkään, mutta se osoittaa, että oli kyse sitten todellisesta arvotukseen liittyvästä keskustelusta tai nostalgikkojen itkusta, väkivaltaa käytetään kiistakapulana kerta toisensa jälkeen.

Kohua herättäneen Agonyn sisältämä väkivalta ja vastenmielinen kuvasto lupailivat pelaajille kammottavinta peliä miesmuistiin, kenties koskaan. Vaikka itse en ymmärrä lainkaan, miksi tällaiset korulauseet olisivat myyntivaltti, odotti moni helvettiin suuntaamista innolla. Kickstarterina alkanut peliprojekti saapui julkaistavaksi suurella kohulla, ja osoittautui melkoiseksi bugihömpäksi.

Arvioiden mukaan suuri osa pelin "tehosta" perustuu siihen, että kaikki on niin pimeää ettei mitään edes näe. Siinä missä peli yritti saada erilaisen tekeleen leimaa, oli peruskaurana tietenkin seksi ja väkivalta, joka koostui paljon alastomien naishahmojen näyttämisestä. Se, ketä tämä hirvittää tai toimii tehokkaana kuvastona, käy lähinnä sääliksi. Tissit eivät ole pelottavia, ja koko homma tuntuu menevän arvioita lukiessa lähinnä tylsistymisen ja ennalta-arvattavien ruumiinosien näyttämisen puolelle. Tästä huolimatta internetkansa osasi ottaa herneen nenäänsä, kun Agonyn 'sensuroimaton' versio ei koskaan saanutkaan päivänvaloa. Studio vetosi, luultavasti täysin oikeutetusti, sekä lakisääteisiin ongelmiin että toteutuksiin liittyviin pulmiin. Buginen Agony tuskin on huonojen arvioidensa vuoksi tuottanut tarpeeksi rahaa, jotta siitä riittäisi jaettavaa uudistuksiin sekä oikeussalin puolella käräjillä istumiseen. Netissä uutinen leimattiin sensuuriksi, ja surkuteltiin urakalla sensuroitujen otosten jäämistä näin julkaisua vaille. Kaikkea pitää voida näyttää, tuntuu olevan yleinen konsensus, mutta kura on kuraa vaikka sitä kuinka kauhulla myytäisiin.

Toisella puolella samaa kolikkoa istuvatkin sitten nostalgikot, jotka murisivat syyskuussa julkaistavan Shadow of the Tomb Raiderin olevan "taas tätä uutta synkkää Laraa". Kaiholla ensimmäisiä Lara Crofteja laatikkotisseineen takaisin (ilmeisesti) kaipailevat pelaajat muistelivat urakalla, kuinka hauskoja, viihdyttäviä ja keveitä menneet Tomb Raiderit olivatkaan. Ah niitä aikoja! Ilmeisesti tämä uusi, kovempi, sekä omalla tavallaan paljon realistisempi Lara ei kelpaakaan menneisyyteen juuttuneille pelaajille. Ensimmäisen uuden pelisarjan startanneen pelin kuvastoa ja teemoja arvosteltiin ankarasti, toivoen Laran siirtyvän takaisin kepeämpään puzzle-menoon ja leikkisyyteen.

Tervemenoa menneisyyteen, huikkaan minä. Itse odotan uutta Tomb Raideria innolla, sillä mielestäni ikoninen hahmo saa vihdoinkin kunnollista purtavaa entistä koreammissa kuoseissa. Pidän todella paljon pelisarjan uudesta suunnasta, sen visuaalisesta toteutuksesta sekä entistä synkemmästä, ja toisinaan väkivaltaisesta, menosta. Mutta hyviä uutisia entistä kaipaaville! Teille on edelleen tarjolla ne vanhat hyväksi kokemanne pelit, joita voitte pelata uudestaan ja uudestaan, pitäen Laranne juuri sellaisina kuin haluatte. Henkilökohtaisesti olen iloinen, että hahmo kasvaa ja kehittyy, ja pelisarjaan saadaan luvattua virkistystä. Miksi tehdä samaa peliä uudestaan ja uudestaan, kun me aina kuitenkin haluamme jotain uutta?


Skye Borg

Aiemmat blogikirjoitukset

Lisää blogikirjoituksia
17 NOV 2018

Me kysyimme, te vastasitte - mitä pelejä DS:n asiakkaat itse toivovat lahjaksi?

Joulun lahjatoiveet pelien osalta olivat Facebookissa esittämän kysymykseni mukaan teillä aika samankaltaisia. Ketään nyt tuskin yllättää, että Red Dead Redemption 2 oli monen toiveissa... Lue lisää

  • 0 kommenttia
11 NOV 2018

Hitman 2 - mitä kaikkea voimme odottaa uuden pelin myötä?

Hitman 2 julkaistaan ensi viikolla myös niille, jotka eivät lähteneet jo Gold Editionin matkassa Agent 47n matkaan. Mitä kaikkea uusittu peli tarjoaakaan pelisarjan faneille? Hitman... Lue lisää

  • 0 kommenttia
04 NOV 2018

Aina ei tarvitse hypätä hypejunaan

Itse en ole lähtenyt lainkaan Red Dead Redemption 2 -pelin matkaan. Miksi? Siksi, että päätin juuri noin 90 tunnin urakkani Assassin's Creed Odyssey -pelin parissa, nitistäen joka... Lue lisää

  • 0 kommenttia
28 OCT 2018

Marraskuun pelijulkaisut

Pelaajat tuskin ovat edes aloittaneet vielä taivaltaan lokakuussa ilmestyneiden suurpelien parissa, kun marraskuu tunkee jo täysillä pari odotettua elämystä putkeen. Ruuhkaa tulee ja kiirettä... Lue lisää

  • 0 kommenttia
21 OCT 2018

Mitä, näitäkin pelejä ilmestyy vielä?

Muistan hyvin sen ajan, kun videopeleihin saapuivat ns. party-pelit. Singstar tuntui yhdessä yössä ilmestyvän kaikkien ystävien kotiin, vaikka nämä eivät muuten olisi koskaan... Lue lisää

  • 0 kommenttia
14 OCT 2018

Viisi vinkkiä AC Odysseyn kokemiseen

Takana on nyt yli 50 tuntia pelaamista, ja voin todeta näin keskellä lokakuuta, että Assassin's Creed Odyssey on minulle SE vuoden peli. Olen matkan varrella ottanut tusinoittain... Lue lisää

  • 0 kommenttia
07 OCT 2018

Alkutunnelmat Assassin's Creed Odyssey -pelistä

Itselläni on nyt takana Assassin's Creed Odyssey -peliä noin 25 tunnin verran. On aika summata alkutunnelmia, vaikka kyseessä on niin valtavan laaja kokonaisuus, että olen tuskin... Lue lisää

  • 0 kommenttia
30 SEP 2018

Lokakuun pelit - lisää tunteja vuorokauteen, kiitos!

Lokakuussa pelaajia hemmotellaan joillakin vuoden suurimmilla julkaisuilla - mistä saisi lisäenergiaa ja aikaa näihin kaikkiin? Moninpeliin tällä kertaa täysin keskittyvä Call of Duty:... Lue lisää

  • 0 kommenttia
23 SEP 2018

Hyvästi Telltale Games, teitä tulee ikävä

Itseäni peliuutisten maailmassa harva asia liikuttaa yhtä paljon kuin uutinen Telltale Gamesin lopettamisesta. Kehittäjä on tullut kuuluisaksi tarinavetoisista peleistään, jotka ovat... Lue lisää

  • 0 kommenttia
16 SEP 2018

Testissä Shadow of the Tomb Raiderin Photo Mode - kamera räpsyi tiuhaan

Nykyisin tuntuu, että kaikissa suurissa peleissä täytyy olla mukana Photo Mode. Joissakin peleissä se on mukana hyvin alkeellisessa muodossa, ilman sen kummempia muokkausvaihtoehtoja.... Lue lisää

  • 0 kommenttia

Asiakaspalvelu

asiakaspalvelu@discshop.fi

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

18:00

Tilaa ennen 18:00 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2018 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se