20.30
Tilaa ennen 20.30: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Peliblogi

08 JUL 2018

Väkivalta on hyvä lyömäase, peleissäkin

Pelit ja niiden teemojen synkkyys nousevat tapetille yhä uudestaan ja uudestaan. Joskus asia menee mielestäni nillityksen puolelle, kuten toinen esimerkeistäni tällä viikolla kertoo. Toistuva keskustelu ja niiden nosto esiin osoittavat kuitenkin, että jotkut pelaajat pitävät pelien maailmaa tyhjänä kankaana, jolle saa maalata millaisia kuvastoja tahansa, ilman vastuuta ja valvontaa. Samoin jotkut tuntuvat odottavan, että asiasta ei saisi edes nousta keskustelua, vaan pelaamista pidetään viihteen viimeisenä villin lännen linnoituksena jossa kritiikkiä pelin teemoja kohtaan ei saisi edes osoittaa.

Kaksi eteeni hypännyttä keskustelua eivät liity toisiinsa edes teemoiltaan mitenkään, mutta se osoittaa, että oli kyse sitten todellisesta arvotukseen liittyvästä keskustelusta tai nostalgikkojen itkusta, väkivaltaa käytetään kiistakapulana kerta toisensa jälkeen.

Kohua herättäneen Agonyn sisältämä väkivalta ja vastenmielinen kuvasto lupailivat pelaajille kammottavinta peliä miesmuistiin, kenties koskaan. Vaikka itse en ymmärrä lainkaan, miksi tällaiset korulauseet olisivat myyntivaltti, odotti moni helvettiin suuntaamista innolla. Kickstarterina alkanut peliprojekti saapui julkaistavaksi suurella kohulla, ja osoittautui melkoiseksi bugihömpäksi.

Arvioiden mukaan suuri osa pelin "tehosta" perustuu siihen, että kaikki on niin pimeää ettei mitään edes näe. Siinä missä peli yritti saada erilaisen tekeleen leimaa, oli peruskaurana tietenkin seksi ja väkivalta, joka koostui paljon alastomien naishahmojen näyttämisestä. Se, ketä tämä hirvittää tai toimii tehokkaana kuvastona, käy lähinnä sääliksi. Tissit eivät ole pelottavia, ja koko homma tuntuu menevän arvioita lukiessa lähinnä tylsistymisen ja ennalta-arvattavien ruumiinosien näyttämisen puolelle. Tästä huolimatta internetkansa osasi ottaa herneen nenäänsä, kun Agonyn 'sensuroimaton' versio ei koskaan saanutkaan päivänvaloa. Studio vetosi, luultavasti täysin oikeutetusti, sekä lakisääteisiin ongelmiin että toteutuksiin liittyviin pulmiin. Buginen Agony tuskin on huonojen arvioidensa vuoksi tuottanut tarpeeksi rahaa, jotta siitä riittäisi jaettavaa uudistuksiin sekä oikeussalin puolella käräjillä istumiseen. Netissä uutinen leimattiin sensuuriksi, ja surkuteltiin urakalla sensuroitujen otosten jäämistä näin julkaisua vaille. Kaikkea pitää voida näyttää, tuntuu olevan yleinen konsensus, mutta kura on kuraa vaikka sitä kuinka kauhulla myytäisiin.

Toisella puolella samaa kolikkoa istuvatkin sitten nostalgikot, jotka murisivat syyskuussa julkaistavan Shadow of the Tomb Raiderin olevan "taas tätä uutta synkkää Laraa". Kaiholla ensimmäisiä Lara Crofteja laatikkotisseineen takaisin (ilmeisesti) kaipailevat pelaajat muistelivat urakalla, kuinka hauskoja, viihdyttäviä ja keveitä menneet Tomb Raiderit olivatkaan. Ah niitä aikoja! Ilmeisesti tämä uusi, kovempi, sekä omalla tavallaan paljon realistisempi Lara ei kelpaakaan menneisyyteen juuttuneille pelaajille. Ensimmäisen uuden pelisarjan startanneen pelin kuvastoa ja teemoja arvosteltiin ankarasti, toivoen Laran siirtyvän takaisin kepeämpään puzzle-menoon ja leikkisyyteen.

Tervemenoa menneisyyteen, huikkaan minä. Itse odotan uutta Tomb Raideria innolla, sillä mielestäni ikoninen hahmo saa vihdoinkin kunnollista purtavaa entistä koreammissa kuoseissa. Pidän todella paljon pelisarjan uudesta suunnasta, sen visuaalisesta toteutuksesta sekä entistä synkemmästä, ja toisinaan väkivaltaisesta, menosta. Mutta hyviä uutisia entistä kaipaaville! Teille on edelleen tarjolla ne vanhat hyväksi kokemanne pelit, joita voitte pelata uudestaan ja uudestaan, pitäen Laranne juuri sellaisina kuin haluatte. Henkilökohtaisesti olen iloinen, että hahmo kasvaa ja kehittyy, ja pelisarjaan saadaan luvattua virkistystä. Miksi tehdä samaa peliä uudestaan ja uudestaan, kun me aina kuitenkin haluamme jotain uutta?


Skye Borg

Aiemmat blogikirjoitukset

Lisää blogikirjoituksia
16 SEP 2018

Testissä Shadow of the Tomb Raiderin Photo Mode - kamera räpsyi tiuhaan

Nykyisin tuntuu, että kaikissa suurissa peleissä täytyy olla mukana Photo Mode. Joissakin peleissä se on mukana hyvin alkeellisessa muodossa, ilman sen kummempia muokkausvaihtoehtoja.... Lue lisää

  • 0 kommenttia
09 SEP 2018

Ei meillä sooloilijoillakaan pelit ihan heti lopu

Että kehtasinkin joku aika sitten, muistaakseni keväällä, natista nykyisestä moninpelien trendistä. Koska itse en pelaa lainkaan verkossa muun massan kanssa, vaan pitäydyn hyvin... Lue lisää

  • 0 kommenttia
02 SEP 2018

Koukuttava peli, joka ei päästänyt irti. Minne se aika hujahti?

Mikään ei ole parempaa, kuin löytää peli jonka äärestä ei sitten helpolla pääsekään pois. Itselleni kävi näin perjantaina, kun vihdoin sain aikaiseksi ladattua konsolilleni Detroit:... Lue lisää

  • 0 kommenttia
26 AUG 2018

Syyskuun pelijulkaisut

Minne katosi elokuu? Melkein voisi harmitella kesäkuukausien katoamista, ellei luvassa olisi mitä mainioin loppuvuosi pelien kannalta. Nyt koosteessa tarjolla syyskuun julkaisuja. Monster... Lue lisää

  • 0 kommenttia
19 AUG 2018

Ostinko liian fiksun pelin?

Jostain syystä kaipasin kesähelteiden kaveriksi aivopähkinöitä tarjoavaa peliä. En tiedä sekoittiko helle pääni, mutta ilmeisesti lamaantuneet aivot olivat nääntyneet täysin ja... Lue lisää

  • 0 kommenttia
12 AUG 2018

Asiakkaiden eniten odottamat pelit loppuvuodesta

Pelibloggarin konsolissa pärisee erään arvostelupelin lisäksi tällä hetkellä aivopähkinöitä tarjoava The Spectrum Retreat. Siitä lisää ensi sunnuntaina. Syksy tuntuu tarjoavan kerrankin... Lue lisää

  • 0 kommenttia
05 AUG 2018

Marvelin Spider-Man liitelee Pleikalle syyskuussa

Varmasti yksi syksyn odotetuimpia pelejä on Marvelin Spider-Man , jonka kehittämisestä vastaa Insomniac Games ( Sunset Overdrive, Ratchet & Clank ). MCUn puolella uusi Hämis on saanut paljon... Lue lisää

  • 0 kommenttia
29 JUL 2018

Elokuun pelit, vaikka hellettä pakoon näillä eväillä

Heinäkuu meni helteissä, olisiko elokuussa jo helpotusta asiaan? Jos ei, niin ollaan sitten sisällä tuulettimen edessä ja kokeillaan jotakin näistä peleistä! Hello Neighbour pistää... Lue lisää

  • 0 kommenttia
22 JUL 2018

Lukijoiden suosittelemat kauhupelit

Kauhupeleistä itselleni on jäänyt paljon rakkaita traumaattisia muistoja, jotka ovat pistäneet vetämään happea, painamaan pausea ja sulkemaan silmät, vaikka se ei olisikaan hahmon... Lue lisää

  • 0 kommenttia
15 JUL 2018

Life Is Strangen toista kautta odotellessa

Koska pidin paljon Life Is Strange -pelin ensimmäisestä kaudesta, hyppäsin luonnollisesti innolla mukaan The Awesome Adventures of Captain Spiritin matkaan. Toista kautta pohjustava... Lue lisää

  • 0 kommenttia

Asiakaspalvelu

06-315 79 20
Ma-pe 10.00-16.00
Lounastauko 13-14

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

20:30

Tilaa ennen 20:30 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2018 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se