20.30
Tilaa ennen 20.30: tilauk- sesi lähetetään samana päivänä! Toimitusajat

Peliopas

Peliblogi

13 JUN 2017

Yskin hiekkaa Fallout 4n maailmassa

Kesäni näyttää olevan aikaa, jolloin voin pelata pelejä jotka olisi pitänyt pelata mutten sitten kerennyt/jaksanut.

Tällä hetkellä kahlaan Fallout 4 -pelin parissa, monta tuntia edenneenä ja silti ihan alkutekijöissä.
En ole koskaan ollut suuri Fallout-sarjan ystävä, mutta sen verran siellä on tullut riehuttua että olen aina halunnut nelososan tarkistaa. Niinpä nappasin pelin itselleni ja lähdin matkaan.

Huomasin pian miten pihalla sitä osaakaan olla, kun vihaamani valikkoteppoilu iskee kovan iskun suoraan vatsaani. Tuntuu että ensimmäiset kuusi tuntia olin ihan hukassa ruuan istuttamisen, tavaroiden rakentamisen, tukikohdan tuunauksen ja asujen kanssa. Ongelmaa ei parantunut piirre jonka koen hyvin rasittavaksi peleissä - saadaksesi paremman aseen/talon/haarniskan, sinun tulee ensin löytää esineitä ja pistää ne osiksi jotta saat X määrää komposiittia, joka on kymmenesosa vaadituista elementeistä. Hermothan siihen menee minulla ja nopeasti.

Niinpä varustukseni on mitä on, ja haluan viettää enemmän aikaa itse tarinan parissa, enkä valikoissa heiluen. Periaatteessa mielitekoni on mahdotonta, sillä moninaiset vastaan tallustelevat vastustajat ovat vähintäänkin 10 kertaa pätevämpiä kuin oma sankarini. Asiaa ei helpota onneton taistelumekaniikka, jonka haltuun ottaminen itselläni on ollut tarina siitä kuinka sain turpiini sata kertaa ennen kuin löysin oman tapani taistella. Mihinkään suojaanhan sankari ei mene, vaan seisoa tönöttää aika tehokkaasti ottaen iskuja vastaan luodeista, sillä "hiippailu" ei varsinaisesti pidä hahmoa suojassa esteiden takana. Ammuskelu on vähän niin ja näin, Fallout ei ole shooteri, sillä aseista puuttuu täysin kaipaamani tunne voimasta ja osumisista. Olo on kuin hernepyssyn liipaisinta painaisi. Hidastettu VATS ammuskelu on melkein ainut tapa selvitä hengissä, sillä varsinainen ampumataistelu ilman tätä ominaisuutta on toivotonta paukuttelua ilman tuloksia. Lisätään tähän vielä ammusten melko vähäinen saatavuus, niin iloa tästä ei varsinaisesti ole.

Myönnän että hahmoni on ainakin tarpeeksi komea.



Toinen asia johon kiinnitin huomiota, on se miten köyhältä peli näyttää. E3-messuilla mainostettu VR-peli tuonee tähän muutoksen. Fallout 4 ilmestyi pari vuotta sitten, ja sen grafiikat ovat kömpelöt enkä tunnu löytävän edes hyviä kohteita screenshottien ottamiseen. Hahmot ovat kolhoja, mutta edes autioitunut ympäristö ei tarjoa oikein mitään silmänruokaa ja kaikki on tunkkaista mössöä - enkä tarkoita tällä autiomaata. Keskustelut eivät ole kovin rikkaita käänteissään, ja toisinaan ihmettelen onko valinnoillani OIKEASTI mitään väliä. Jos vaihtoehtoina on juu/ei/sarkastinen, niin haluaisin lähinnä lähteä livohkaan koirani kanssa maita ja mantuja tutkimaan.

Kritiikistäni huolimatta viihdyn pelin parissa edelleen hyvin. Sankarini on melkoisen komea huolimatta kankeudestaan, ja Dogmeat on suorastaan ihastuttava. En halua edes ajatella sitä yhtä päivää kun hukkasin koiran tehtävän jälkeen kokonaiseksi pelipäiväksi - onneksi hurtta suvaitsi saapua tukikohtaani seuraavana päivänä.

Haluan saada tarinan päätökseen, vaikka tunnustan suoraan että tukikohdastani ei koskaan tule niin hienoa kuin internetissä nähtävät huimat esimerkit ovat. Minulle riittää kunhan on ruokaa ja juomaa, sänkyjä, pari turrettia ja ihmisiä. Loppu hoitunee aikanaan.

Ursula

26,95€21,95€
36,95€19,95€
2017-06-19 19:30
zeppiz: Peli on hyvännäköinen kaikki asetukset maximoituna 4k:na ;D

Aiemmat blogikirjoitukset

Lisää blogikirjoituksia
25 JUN 2017

Onko tämä pelkkää ajanhukkaa vai jotain tärkeämpää?

Mistä tunnistaa hyvän pelin? Jouduin jälleen kerran pohtimaan tätä, kun tulin imaistuksi kuin sukka imuriin Fallout 4n parissa. Miksi? Siksi, etten pidä kyseistä peliä mitenkään erityisen... Lue lisää

  • 0 kommenttia
12 JUN 2017

Microsoft - valkoista maitoa

Sekunnin räntti. Ihan lyhyt vain. Herätessäni aamulla ja käydessäni läpi Microsoftin E3-tilaisuuden jälkikäteen, oli pettymys suuri. Ei nyt edes siksi, että yhtään todella suurta tai... Lue lisää

  • 2 kommenttia
11 JUN 2017

Injustice 2 vs. Tekken 7 - kumman sinä valitset?

Ihan kaikkea ei voi ostaa, ei vaikka kuinka haluaisi. Melkein samaan aikaan on ilmestynyt kaksi taistelupeliä, parin viikon päässä toisistaan. Injustice 2 sekä Tekken 7 iskevät omalla tavallaan... Lue lisää

  • 0 kommenttia
07 JUN 2017

Heavy Rainissa sataa vettä paljon - vähän kuten Suomen kesässä

Pelasin tässä eräänä viikonloppuna itseltäni täysin väliin jääneen, vuonna 2010 ilmestyneen, Heavy Rainin . Pelihän ilmestyi remasteroituna viime vuonna myös PS 4lle, ja nyt sain... Lue lisää

  • 0 kommenttia
03 JUN 2017

Kesäkuun pelit

Paleleeko? Toukokuu taisi olla kylmimpiä pitkiin aikoihin Suomessa, ja lunta tupaan tuli ainakin täällä Helsingissä rakeiden muodossa tälläkin viikolla. Hamstraan itselleni pelejä siinä uskossa,... Lue lisää

  • 0 kommenttia
30 MAY 2017

Far Cry 5 tarttuu ajankohtaisiin teemoihin

Far Cry 5 on saanut jo ensimmäisillä trailereillaan ja uutisillaan jotkut tutisemaan punteissaan ja ärisemään internetin ihmeellisessä maailmassa. Pelin teemat kun iskevät kovaa tiettyjä arvoja... Lue lisää

  • 0 kommenttia
28 MAY 2017

Indie-peleistä vaihtelua massaan

Tiedossa on, että toisinaan ns. indie-peleissä variaatioita riittää. Pienten tiimien kehittelemät pelit voivat olla toisinaan kekseliäämpiä kuin isommat kumppaninsa, sillä rahan puute... Lue lisää

  • 0 kommenttia
23 MAY 2017

Little Nightmares - niskakarvat pystyssä eteenpäin

Viime viikonloppu hurahti Little Nightmaresin parissa. Etukäteen veikkailin joutuvani seisoskelemaan pimeissä kulmissa ja etenemään etanan lailla, sillä pelin asetelma on hieman jäätävä. Ihan... Lue lisää

  • 0 kommenttia
20 MAY 2017

Kuka olisi sopivin Geralt of Riviaksi?

Totta se on. Netflix on uutisten mukaan aloittanut projektin, joka perustuu pelaajille hyvin tuttuihin Witcher-kirjoihin. Andrzej Sapkowskin kynäilemä Noituri-sarja saisi englanninkielisen... Lue lisää

  • 2 kommenttia
18 MAY 2017

Vihdoinkin saa kolaroida ihan tarkoituksella

Playstationille ja PClle ilmestyvä Danger Zone julkaistaan 30.5.2017. Pelin takana on brittiläinen kehittäjä Three Fields Entertainment, jonka juuret ovat Criterion Gamesin perustamisessa.... Lue lisää

  • 0 kommenttia

Asiakaspalvelu

06-315 79 20
Ma-pe 10.00-16.00
Lounastauko 12-13

Discshop Alandia Oy
Kirkkopuistikko 22 A 7 65100 Vaasa

Uutiskirje

Facebook

Liity faniksemme Facebookissa ja pysyt ajan tasalla! Tykkää meistä Facebookissa

Twitter

Seuraa meitä Twitterissä! Discshop Twitterissä

Instagram

Seuraa meitä Instagramissa! Discshop Instagramissa

Suomen Varmakauppa

Sertifioitu luotettava verkkokauppa Lue lisää

20:30

Tilaa ennen 20:30 - Tilauksesi lähetetään samana päivänä.

Valikoimissa yli

13 000 elokuvaa
3 000 peliä

Bonusohjelma

Tähtitarjoukset huippuasiakkaille! Lue lisää

Avoin kauppa

14 päivän palautus ja vaihto-oikeus. Lue lisää
© 2005-2017 Discshop Alandia Oy | Y-tunnus: 1932506-7 | Cookies
SF Anytime | Adlibris | Discshop.se